8 oktober 2012

Amerikaans cornbread

Een aantal jaar geleden gingen R. en ik met vrienden eten bij zo’n vreselijk American steakhouse. Waar een stuk vlees van bijna een halve kilo op het menu stond, en als je deze bestelde, de tune van The Flintstones gespeeld werd en het personeel al zingend je bord op tafel kwam zetten. Waar je je pindadoppen gewoon op de grond mocht gooien. En waar ik voor het eerst cornbread at. Geweldig, zacht, licht zoet, licht zout, romig cornbread. R. vroeg of hij een hapje mocht proeven. Ik zei nee. Dit was hemels en ik weigerde er ook maar een kruimel van te delen.

Inmiddels zijn we dus 3 jaar verder, en ik heb de conbread van toen niet meer uit mijn hoofd kunnen krijgen. Toch durfde ik er zelf niet aan te beginnen want ik was zo bang dat het nooit zo lekker zou worden als die ene keer. Uiteindelijk kon ik mezelf toch niet inhouden en heb ik een recept gezocht op BBC Food. Het resultaat was heerlijk. Of het net zo hemels was als de vorige keer, daar ben ik nog niet helemaal uit, maar dit ga ik nog een keer maken.



Ingrediënten:
  • 375 gram bloem
  • 225 gram maismeel (polenta)
  • 1 tl zout
  • 4 tl bakpoeder
  • 110 gram suiker
  • 480 ml melk
  • 2 eieren
  • 110 gram boter, gesmolten, plus extra voor het invetten
  • optioneel: een blikje maiskorrels

Bereiding:
  • Verwarm de oven voor op 200 graden. Vet een springvorm in met boter.
  • Combineer in een kom alle ingrediënten. Mix tot je de textuur van cakebeslag hebt. Giet het beslag in de springvorm. Bak deze 20 minuten, bovenin de oven.
  • Het cornbread is klaar als hij goudbruin van kleur is en enigszins meeveert als je hem indrukt. Laat een beetje afkoelen voor het aansnijden. Serveer met roomboter. Overigens kan je dit conbread ook bakken in individuele porties, in een muffinvorm.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...