3 oktober 2012

Quiche met feta en prosciutto

Het is misschien vreemd, maar ik ben geen fan van hartige taarten en quiches. Op de een of andere manier doen zowel textuur als smaak vrij weinig voor me. De combinatie van het vaak vettige bladerdeeg met een vulling op basis van melk of room en eieren, mijn feestje is het niet. Maar door het foodblogevent van vorige maand, gehost door Ianna raakte ik toch weer geïnspireerd.

Hoe het kan, weet ik nog steeds niet. Misschien was het het zelfgemaakt deeg dat niet te vet was, misschien waren het de verse tomaten of misschien was het de feta, maar deze quiche was echt heerlijk. Zo lekker dat ik haast zou zeggen dat mijn negatieve gevoelens tegenover hartige taarten toch enigszins aan het bekoelen zijn. Wie had dat gedacht?



Ingrediënten:
  • 400 gram cherrytomaten, gehalveerd
  • Olijfolie
  • Deeg (bladerdeeg, hartige taartdeeg of een zelfgemaakt deeg)
  • 125 ml slagroom
  • 125 ml melk
  • 4 eieren, losgeklopt
  • Flinke handvol gehakte bieslook
  • Handvol fijngehakte basilicum
  • 100 gram feta, gebrokkeld
  • 200 gram dun gesneden prosciutto

Bereiding:
  • Verwarm de oven voor op 200 graden.
  • Vet een taartvorm, bij voorkeur met losse bodem, in met de olijfolie. Bedek de taartvorm met het deeg. Bak de taartbodem 15 minuten blind, dus met bakpapier en bonen of bakgewichtjes. Haal het bakpapier en de bonen er uit en zet de taartbodem nog 10 minuten terug in de oven. Draai dan de temperatuur terug tot 180 graden.
  • Meng room, eieren, bieslook en basilicum in een kom. Verbrokkel de feta over de taartbodem. Giet hier het eiermengsel bovenop. Bak de taart 30 minuten in de oven.
  • Haal de taart uit de oven en verdeel de gehalveerde tomaatjes en prosciutto over de taart. Zet deze weer terug in de oven en laat nog 20 minuten bakken tot de ham krokant is. Serveer meteen, bijvoorbeeld met een groene salade.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...