24 oktober 2012

Varkenskarbonade met geniale appelsaus

Dit recept komt direct van Chef John. Ik heb al eens aandacht aan hem besteed en de goede man heeft maar weer eens bewezen hoe geniaal hij is.

Ik geloof best dat dit recept niet eens superorigineel is. Maar de oplettende lezer had misschien al gemerkt dat er op mijn site, behalve in de vorm van bacon of chorizo, eigenlijk geen recepten voor varkensvlees staan. Ik ben er namelijk niet bijzonder gek op. Op deze manier echter, mag je het me elke dag voorzetten en ik zal het elke keer met plezier opeten. Wat een feestje is dit zeg.



Voor 6 karbonades
Ingrediënten:
  • 1 el olijfolie
  • 1 el boter
  • 6 varkenskarbonades
  • 3 teentjes knoflook, fijngehakt
  • 60 ml appelciderazijn
  • 500 ml troebel appelsap
  • 1 el mosterd
  • 1 tl fijngehakte rozemarijn
  • Snufje chilipoeder of gedroogde chiliflakes

Bereiding:
  • Bak de karbonades op redelijk hoog vuur in de boter en olijfolie tot ze mooi gekarameliseerd zijn en bijna gaar. Afhankelijk van de dikte zo’n 3 minuten per kant. Haal ze uit de pan en laat rusten op een afgedekt bord.
  • Doe de knoflook in dezelfde pan en laat 30 seconden meebakken. Voeg dan de appelciderazijn toe aan de pan, en roer hiermee alle gekarameliseerde stukjes die nog in de pan zitten los. Voeg dan het appelsap en de mosterd toe en laat dit inkoken tot je de gewenste dikte bereikt. Je hebt dan ongeveer een derde van de originele hoeveelheid over.
  • Roer rozemarijn en chili door de saus. Leg de karbonades terug in de saus en laat ze een minuut of 2 in de saus opwarmen. Serveer met een salade en bijvoorbeeld de frites van gisteren.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...