24 januari 2013

Zuid-Amerikaans borrelhapje: arepita's

Lieve collega N. besloot van de week deze heerlijke hapjes te maken. En wat nog veel leuker was: ze besloot er een paar voor mij mee te nemen naar het werk. Ik had geen idee wat arepita’s waren maar ik ben blij dat ik er kennis mee heb gemaakt. Mijn hemel wat zijn ze lekker! Het zijn een soort kleine, krokante pannenkoekjes die redelijk compact zijn en vooral heerlijk smaken.

Het basisdeeg is ontzettend simpel en bestaat uit niet meer dan maismeel, water en boter. Voor de rest kan je er in doen wat je lekker vindt. N. had dit keer kaas, knoflook, koriander en paprika door het deeg gemengd. Komijnpoeder lijkt me er trouwens ook overheerlijk in. Of een pepertje. Of alleen kaas en dan met een lekker dipsausje. Of… Nou ja, de opties zijn dus eindeloos. 



Ingrediƫnten:
  • 300 gram Harina P.A.N (gekookt maismeel)
  • 400 gram water
  • 20 gram zachte roomboter
  • Snuf zout
  • Zonnebloemolie om in te bakken

Bereiding:
  • Meng de ingrediĆ«nten door elkaar tot een glad deeg. Het moet soepel zijn, en niet te droog. Maak van het deeg kleine pannenkoekjes van ongeveer 0,5 cm dik.
  • Verwarm de olie in een koekenpan. Bak hierin de pannenkoekjes aan beide kanten goudbruin en krokant. Ze zijn het lekkerst als je ze meteen serveert, maar ook even opgewarmd in een koekenpan zijn ze heerlijk. Trouwens ook zeer geschikt als glutenvrije broodvervanger als je wat grotere pannenkoekjes bakt.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...