13 januari 2013

Cranberrysaus

In mijn supermarkt vond ik een bak met verse cranberry’s. Heel eerlijk gezegd had ik die dingen nog nooit vers gegeten. Wel als sap en in gedroogde vorm, maar niet zo vers. Nu wist ik wel dat die besjes nogal zuur zouden zijn, maar ik wilde het toch eens proberen.

Na er een paar in mijn mond gestoken te hebben, besloot ik dat ze inderdaad te zuur waren om zo op te eten. En wat doet een mens met zuur fruit? Juist. Jam van maken. Of chutney. Of, in dit geval, saus.

Deze saus is heerlijk bij een stukje vlees, maar kan ook voor andere dingen gebruikt worden. Bijvoorbeeld in een schaaltje yoghurt of vanillevla. 



Ingrediënten:
  • 200 gram cranberry’s
  • 125 ml water
  • 100 gram suiker

Bereiding:
  • Doe water en suiker in een pan. Warm op tot de suiker is opgelost. Doe de cranberry’s erbij en zet het vuur laag. 
  • Laat de cranberry’s pruttelen tot ze uit elkaar spatten. Je zult ze uit elkaar horen ploppen. De saus is klaar als het grootste deel van de vruchten kapot is en je een dikke, rozerode saus hebt. De saus wordt dikker naarmate hij verder afkoelt.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...