30 januari 2013

Eten uit je jeugd

Vorige week kocht ik een paar bananen. Eenmaal thuis zei L. “Jammer dat we geen sinaasappels hebben, anders had ik een fruithapje kunnen maken.” Hij legde me uit dat zijn moeder vroeger voor hem een hapje maakte van een geprakte banaan, versgeperst sinaasappelsap en een verkruimelde Liga. Vervolgens maakte hij dit hapje ook voor mij en ik kon me meteen voorstellen hoe zulk uit je jeugd in je hoofd blijft hangen.

Omdat ik kennismaakte met eten uit zijn jeugd, ging ik me afvragen welk eten ik associeer met mijn kindertijd. Eigenlijk zijn er maar een paar dingen die echt levendige herinneringen opleveren. Als eerste die waterijsjes in ‘zakjes’ die je voor een paar cent in de supermarkt kocht. Het lekkerste was eigenlijk het laatste beetje, als het ijs gesmolten was en je eigenlijk gewoon mierzoete siroop uit het zakje kon zuigen.

Een andere herinnering is de ‘rode macaroni’ van mijn moeder. Op zich weinig bijzonders, een simpel pastarecept met een gehaktsaus op basis van tomaat. Maar toch is dat het recept dat me aan mijn jeugd doet denken en wat ook niemand zo goed kan maken als mijn moeder.

Nu ben ik benieuwd: heb jij ook zulke herinneringen? Dingen die je graag at als kind, of die herinneringen aan je ouders boven brengen?

Bron foto: jeugdsentimenten.net

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...