30 juni 2012

Noodlesalade met pinda-sesamdressing

Oh Nigella, you did it again.

Ken je dat gevoel? Dat je eens iets heel anders wil eten dan wat je normaal eet? Bij ons gaat de voorkeur normaal uit naar de Mediterrane keuken. Zeker op een doordeweekse dag, als ik weinig zin heb om uitgebreid te koken, grijp ik al snel naar het vaste assortiment smaakmakers. Maar soms wil je een nieuwe smaak. Iets dat prikkelt, dat je smaakpapillen wakker schudt en laat weten dat er meer onder de zon is dan tomatensauzen en knoflook.

Sesamolie voldoet voor mij aan de eis, omdat dit een ingrediënt is waar ik eigenlijk nooit mee kook. Sterker nog, dit recept was de eerste keer. Natuurlijk heb ik het wel eerder gegeten maar het flesje sesamolie vond deze week pas voor het eerst de weg naar mijn keukenkastje.

Omdat ik zelf nog niet genoeg ervaring met deze olie heb, ging ik af op een recept van Nigella. Zoals gewoonlijk was dit recept fantastisch. Ik weet gelijk weer waarom ik zo gek op haar recepten ben. Overigens zijn de verhoudingen in mijn versie van het recept een beetje anders dan in het origineel, maar ik houd nu eenmaal van veel groenten.



Voor 2-3 personen, recept aangepast van Nigella Lawson
Ingrediënten:
200 gram eiernoodles
100 gram sugar snaps, in dunne ringen
100 gram taugé
1 rode paprika, in lange, dunne reepjes
2 lente-uitjes, in ringen
20 gram sesamzaadjes
30 gram koriander, fijngehakt
1,5 eetlepel sesamolie
1 eetlepel knoflookolie (of 1 eetlepel olijfolie en een geperst teentje knoflook)
1 eetlepel sojasaus
2 eetlepels zoete chilisaus
75 gram pindakaas
sap van 1 limoen

Bereiding:
  • Kook de noodles volgens de aanwijzingen op de verpakking. Spoel de noodles af onder koud water.
  • Rooster de sesamzaadjes in een droge pan tot ze goudbruin zijn. Haal de zaadjes gelijk uit de pan.
  • Meng in een kom de noodles, sugar snaps, taugé, paprika, lente-uitjes, sesamzaadjes en 2/3 van de koriander.
  • Meng in een kom sesamolie, knoflookolie, sojasaus, zoete chilisaus, pindakaas en limoensap. Roer door tot je een dikke, gladde dressing hebt. Giet de dressing over de noodles en groenten. Meng door tot alles bedekt is met een laagje dressing. Bestrooi met de achtergehouden koriander.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...