22 juni 2012

Italiaanse tempeh

Als ik aan tempeh denk, denk ik eigenlijk altijd aan Aziatische smaken. Gember, sambal, palmsuiker, citroengras, dat soort smaken. Maar dit keer wilde ik eens iets anders. Wel de kenmerkende textuur van tempeh, maar met een ander smaakje. Iets mediterraans of zo.

Na een rondje Google las ik ergens een recept met balsamicoazijn als basis van een tempehmarinade. Jackpot! Zoet, zuur en Italiaans. Precies waar ik zin in had. Ik voegde zelf qua kruiden tijm en oregano toe aan de marinade, maar kies vooral voor wat je zelf lekker vindt. Basilicum zou ook heerlijk zijn. Of citroenrasp. Ik ga vast nog veel variaties van dit recept maken.


Voor 2 personen
  • 200 gram tempeh
  • 3 eetlepels balsamicoazijn
  • 1 sjalotje, heel fijn gesnipperd
  • 2 teentjes knoflook, geperst
  • 1 theelepel gedroogde tijm
  • 1 theelepel gedroogde oregano
  • Snufje chilipeper
  • Flinke snuf zout 

Bereiding:
  • Snijd de tempeh in blokjes. Meng balsamico, sjalotje, knoflook, tijm, oregano, chilipeper en zout in een kom. Leg hier de tempeh in om minstens een uur, maar liever een hele dag te marineren. Roer de blokjes zo af en toe om.
  • Bak de blokjes in een eetlepel olie in een koekenpan knapperig. Voeg op het laatst de resterende marinade toe en laat deze indikken tot een saus. Prima als vleesvervanger bij de standaard aardappelen en groenten, maar ook heerlijk op een broodje.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...