26 juni 2012

Suikervrije gebakken havermout met banaan

Mijn zoektocht naar fijne doordeweekse ontbijtgerechten bracht mij bij gebakken havermout. De basis bestaat uit havermout, melk en een eitje en voor de rest kan je er aan toevoegen wat je wil. Fruit, noten, rozijnen, kokos, blokjes spek. Nou ja, dat laatste zou ik niet zo snel doen. Maar het kan.

Zelf vind ik het eindproduct smaken als een hele luchtige, dikke bananenpannenkoek. Maar dan gezonder. En het leuke is dat je ook deze weer van tevoren kunt bereiden en je portie ’s ochtends koud op kan eten, of je bord eerst even in de magnetron zet.

Overigens is dit recept voor vier porties en één portie is slechts 275 calorieën. Ik zeg slechts, want ik vind het niet veel als je kijkt naar de hoeveelheid eten op je bord. Kortom, een vullend en gezond ontbijt dat ook nog eens goed is voor de lijn. Eet smakelijk en goedemorgen!


Van Kath Eats
Ingrediënten:
  • 180 gram havermout
  • 1 theelepel bakpoeder
  • Snufje zout
  • 1 geklopt ei
  • 2 bananen waarvan 1 gepureerd en 1 in dunne plakjes gesneden
  • 350 ml halfvolle melk
  • 1 tl vanille extract

Bereiding:
  • Verwarm de oven voor op 190 graden.
  • Meng havermout, bakpoeder en zout. Meng in een andere kom het ei, de gepureerde banaan, de melk en de vanille. Combineer het melkmengsel met het havermengsel en mix tot je een glad geheel hebt.
  • Leg de helft van de plakjes banaan onderin een met bakpapier bekleedde ovenschaal van 20x20 cm. Gier hier bovenop het havermoutmengsel. Verdeel de rest van de plakjes banaan over de havermout.
  • Bak het geheel zo’n 30 minuten tot goudbruin en gaar. Serveer eventueel met wat yoghurt, honing of wat ander vers fruit.

N.B.: Ik heb na het bakken nog een theelepeltje suiker over de havermout gestrooid en dit met mijn brander wat gekarameliseerd. Natuurlijk is het dan niet suikervrij meer, dus laat het vooral weg als je dit niet wil. Ik vond het er alleen wel mooi uitzien.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...