17 juni 2012

Sticky chicken

Bij het zien van dit recept, liep het water me in de mond. Ik zag het al helemaal voor me, van die plakkerige, zoete, pittige kippetjes waarvan de marinade tot je oren zit als je ze in je eentje eet en niemand zit te kijken. Van die kippetjes die je niet kan eten zonder vieze handen te krijgen en waarbij het bijna een misdaad is om het met bestek te proberen. Deze kippetjes waren precies dat.

Ik maakte ze nu met drumsticks, maar natuurlijk kan je deze marinade op alle soorten kip doen. Kipfilet, poten, dijen… Wat jij wil. Het lijkt me trouwens ook heerlijk als marinade op spare-ribs. Maar ik dwaal af.



Ingrediƫnten:
  • 8 Drumsticks
  • 1 el worcestersaus
  • 3 el honing
  • 3 el ciderazijn
  • 5 el passata (gezeefde tomaten)
  • 2 el olijfolie
  • Cayennepeper naar smaak

Bereiding:
  • Meng worcestersaus, honing, azijn, passata, olie en de cayennepeper tot een marinade. Leg hier de drumsticks in en laat ze 2 uur marineren.
  • Verwarm de oven voor op 180 graden. Laat de kippenbouten uitlekken en leg ze op een bakplaat. Bak de kippenpootjes in 30-40 minuten gaar en goudbruin. Draai ze halverwege het bakken even om.
  • Doe de overgebleven marinade in een steelpan en laat deze inkoken tot deze de textuur heeft van ketchup.
  • Haal de kip uit de oven en besmeer ze met de saus. Leg de kip nog even onder de grill zodat de marinade nog plakkeriger wordt. Besmeer eventueel nog met een extra laagje marinade.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...