15 juni 2012

Sinaasappel-polentataart met chocoladeglazuur

Mijn lieve schoonouders vierden afgelopen weekend hun 33 jarig huwelijk. Ik vind het bijzonder en inspirerend om te zien dat mensen echt voor het leven bij elkaar blijven en elke dag weer voor elkaar kiezen.

Om ze te feliciteren en vooral ook omdat elke gelegenheid om taart te bakken een gelegenheid is die ik met beide handen aanpak, bakte ik deze taart. Ik had nog een zak polenta liggen waar ik allerlei  andere wilde plannen mee had, maar bij het zien van dit recept kon ik het niet laten om er gelijk mee aan de slag te gaan.

Toch vond ik de taart op zich niet voldoende dus besloot ik chocoladeglazuur te maken. De smaken samen doen me heel erg denken aan Pim’s van Lu. Deze taart is lekkerder natuurlijk, maar het geeft een idee.



Voor 8-12 personen, recept taart van BBC Good Food, glazuur van Nigella Lawson
Ingrediënten:

Voor de taart
  • 250 gram zachte roomboter (ongezouten)
  • 250 gram rietsuiker
  • 4 eieren (L)
  • 140 gram polenta
  • 200 gram bloem
  • 2 theelepels bakpoeder
  • Snufje zout
  • Sap en schil van 2 sinaasappels, waarvan je 100 ml apart houdt voor de siroop
Voor de siroop
  • 100 ml sinaasappelsap
  • 100 gram rietsuiker
Voor het glazuur
  • 60 ml water
  • 15 gram donkerbruine basterdsuiker
  • 90 gram roomboter
  • 150 gram pure chocolade

Bereiding:
  • Verwarm de oven voor op 160 graden.
  • Klop boter met suiker tot dit licht en luchtig is. Voeg een voor een de eieren toe en mix deze er doorheen. Voeg alle droge ingrediënten en sap en schil van de sinaasappel toe en meng tot een glad beslag.
  • Giet het mengsel in een bakvorm (23 cm) die is ingevet en bekleed met bakpapier. Bak in 45 minuten gaar, of tot een satéprikker in het midden van de taart geprikt er weer schoon uit komt.
  • Meng voor de siroop terwijl de taart bakt de sinaasappelsap met de rietsuiker en verwarm dit in een steelpan tot de suiker is opgelost. Laat nog 5 minuten inkoken.
  • Haal de taart uit de oven en prik deze meteen in met een satéprikker of een vork. Giet vervolgens de sinaasappelsiroop over de nog warme taart zodat deze de siroop goed in zich op kan nemen. Laat de taart volledig afkoelen voor je hem glazuurt.
  • Doe voor het chocoladeglazuur alle ingrediënten in een steelpan en laat smelten. Roer tot je een glad mengsel hebt. Haal het glazuur van het vuur en laat 2 uur afkoelen tot deze een fijne, smeerbare textuur heeft gekregen. Verdeel het glazuur over de taart.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...