7 juni 2012

Amerikaanse volkorenpannenkoekjes met honing

In het artikel waarin ik vroeg om ontbijttips, kreeg ik een aantal keer pannenkoeken of wafels te horen. Spontaan brak de zon door, begonnen de engelen te zingen en hoorde ik violen op de achtergrond. En vervolgens sloeg ik mezelf voor mijn hoofd. Waarom heb ik dit zelf niet bedacht?

Hoe dan ook, ik was erg blij met deze suggestie en ben gelijk aan de slag gegaan met een recept voor pannenkoeken. Amerikaanse pannenkoeken. Amerikaanse volkorenpannenkoeken, om precies te zijn. Want ik wil wel voldoende vezels bij mijn ontbijt. Het voordeel van deze pannenkoeken is dat ze prima een paar dagen in de koelkast bewaard kunnen worden. Uit deze hoeveelheid beslag haal ik 9-10 pannenkoeken en ik eet er 3 per portie. Dat betekent dat ik dus voor 3 dagen kan bakken en er soms eentje extra heb als snack. De pannenkoeken zijn koud ook lekker maar ik warm ze graag 60 seconden op in de magnetron voor ik ze eet.

In dit recept heb ik de basisversie aangehouden, maar je kan natuurlijk allerlei lekkers door het beslag mengen. Bosbessen, frambozen, walnoten, chocolade, gedroogde vruchten en ga zo maar door. Op die manier kan je elke keer iets nieuws verzinnen en hoeft je ontbijt je niet te vervelen.


Voor 9-10 pannenkoekjes
Ingrediƫnten:
  • 150 gram volkorenbloem
  • 2 theelepels bakpoeder
  • 1 ei
  • 260 ml volle melk
  • Snufje zout
  • 3 eetlepels rietsuiker
  • 1 theelepel vanille extract

Bereiding:
  • Meng bloem, bakpoeder, zout en rietsuiker door elkaar met een garde. Voeg hier het ei, de melk en de vanille aan toe en roer tot een glad beslag.
  • Vet een koekenpan met een kwastje in met een dun laagje zonnebloemolie en zet deze op laag vuur. Schep ongeveer 4 eetelepels beslag per pannenkoekje in de pan (je kan er in een grote koekenpan ongeveer 3 tegelijk bakken). Laat de pannenkoekjes bakken tot er grote bubbels in het midden van het pannenkoekje zichtbaar zijn en de onderkant goudbruin is. Draai de pannenkoek om en laat bakken tot ook de andere kant goudbruin gebakken is.
  • Serveer met honing en wat yoghurt of bijvoorbeeld met jam.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...