5 juni 2012

100 Foods: Gazpacho

Hmm, gazpacho. Koude soep. Veredelde tomatensap. Zo dacht ik erover. Daarom kon ik hem ook niet gelijk afstrepen van mijn 100 Foods lijstje. Ik heb nou nooit gedacht: “Hè lekker, gazpacho. Dat bestel ik!” Maar aangezien dit gerecht erg makkelijk te maken is en de ingrediënten overal te koop zijn, was het dan ook wel te verwachten dat deze als één van de eerste gerechten op de lijst aan bod zou komen.

En nu heb ik het gemaakt. Dat was leuk om te doen. Alles bij elkaar gooien in de blender en het soep kunnen noemen. Maar of ik fan ben? Nee. Ik vind het nog steeds veredelde tomatensap. Prima hoor, erg lekker ook, maar niet als soep. Als lekker fris drankje op het terras zou ik dit heerlijk vinden. Maar toen ik het met mijn lepel uit de kom schepte, voelde ik me toch een beetje suf.

Gazpacho is dus niet mijn ding. Maar voor de mensen die toch willen weten hoe ik het gemaakt heb, hierbij het recept. En zeg je: “Geen wonder dat je het niet bijzonder vond, je bent dit vergeten of had dat er niet in moeten doen!” dan hoor ik het graag.


Voor 1 liter gazpacho
Ingrediënten:
  • 500 gram rijpe tomaten, in blokjes
  • 50 gram stokbrood of ciabatta, 20 minuten geweekt in koud water
  • ½ rode paprika, in blokjes
  • ½ komkommer, in blokjes
  • 1 teen knoflook,geperst
  • 50 ml extra vergine olijfolie
  • 1 ½ eetlepel ciderazijn
  • zout en peper
Bereiding:
  • Pureer de tomaten, paprika, komkommer en knoflook in de blender. Knijp de stukken brood uit en voeg deze toe. Pureer mee.
  • Voeg olijfolie, azijn, zout en peper toe. Voeg eventueel meer van eerdergenoemde toe als je dit nodig vindt.
  • Zeef de soep en laat in de koelkast staan tot deze goed koud is. Serveer met wat fijngesneden blokjes komkommer en een paar druppels olijfolie. 

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...