10 juni 2012

Griekse zalmpakketjes

Laatst liet R. me fijntjes weten dat er meer vis op mijn blog moest. Want, zo was de boodschap, vis is gezond en lekker en er stonden nu te weinig recepten voor op mijn blog. Dat deze stap zou betekenen dat er ook door ons meer vis gegeten zou worden, werd ook niet als probleem ervaren.

De dag na de opmerking van R. kwam ik per stom toeval dit recept tegen op Sorted Food en het water liep me meteen in de mond. In tegenstelling tot gewoonlijk heb ik niets aan dit recept veranderd. Ik heb alleen bladerdeeg gebruikt in plaats van filodeeg, maar dat was gewoon omdat het filodeeg uitverkocht was. Toch zou ik het de volgende keer met filodeeg maken, want met bladerdeeg was dit recept wel heel erg machtig.

Twijfel je nu aan deze combinatie van smaken? Probeer het toch eens. Het is echt hemels. R. zei na het eten van dit gerecht “Dit is echt kerstdiner-waardig!” Ik had het zelf niet beter kunnen zeggen. O, en als je wat van het spinaziemengsel overhoudt, is dit heerlijk op een broodje!



Voor 2 personen
Ingrediƫnten:
  • 2 zalmfilets
  • Handvol pijnboompitten
  • 100 gram spinazie, gewassen
  • 150 gram feta
  • Handvol verse basilicumblaadjes
  • 2 eetlepels honing
  • 4 blaadjes bladerdeeg/filodeeg
  • 300 gram groene asperges

Bereiding:
  • Laat het bladerdeeg/filodeeg ontdooien. Als je bladerdeeg gebruikt, rol de plakjes dan wat dunner uit. Verwarm de oven voor op 180 graden.
  • Slink de spinazie in een droge koekenpan tot deze donkergroen en slap is. Knijp het overtollige vocht uit de spinazie. Rooster in dezelfde koekenpan de pijnboompitten tot deze goudbruin zijn.
  • Doe pijnboompitten, spinazie, feta, basilicum en honing in een keukenmachine en pureer tot een gladde massa.
  • Snijd de zalmfilets overdwars in twee stukken zodat je deze bovenop elkaar kan leggen. Besmeer een stukje bladerdeeg/filodeeg met het spinaziemengsel. Leg hierop een stuk zalmfilet. Besmeer dit met het spinaziemengsel en leg er de tweede helft van de zalmfilet. Besmeer ook dit stuk weer en leg hier het tweede vel bladerdeeg/filodeeg op. Knijp de randjes van het bladerdeeg samen of rol het filodeegpakketje tot deze helemaal afgesloten is. Bak ongeveer 20-25 minuten in de oven.
  • Snijd de onderkantjes van de groene asperges en was deze goed om al het zand af te spoelen. Besmeer met een dun laagje olijfolie en grill op hoog vuur in de grillpan.
  • Serveer de asperges met daar bovenop het zalmpakketje.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...