19 juni 2012

Vlierbloesemsiroop

Vlierbloesemsiroop. Ik wilde het ook eens proberen te maken. Hier voor onze deur staan twee grote vlieren. Maar ja, wel pal langs de weg en ik woon nu niet in een buurt waar heel erg open minded wordt gedacht over mensen die ‘anders’ zijn, dus als ik ineens een tasje vlierbloesems ging staan plukken, kon ik rekenen op commentaar. Daarbij is het volgens mij ook nog eens het beschadigen van gemeentebezit, dus met enige zenuwen in mijn lijf toog ik, in het donker, met mijn plastic tasje, naar buiten om vlierbloesem te plukken.

Vervolgens maakte ik de siroop. En toen mocht ik het van R. niet drinken. “Wat nou als je per ongeluk een giftig broertje hebt geplukt? Zo goed ben je niet met planten. Ik wil pas dat je het drinkt als ik er ben. En dan neem ik niks, zodat ik, als je ineens dood neervalt, je nog naar het ziekenhuis kan brengen.” Afijn, ik heb de siroop gedronken en ik leef nog. Ik ben ook niet opgepakt of uitgelachen tijdens het plukken, dus het was vooral much ado about nothing. Maar hé, ik vond het zelf best een avontuur.



Ingrediënten:
  • 20 bloemschermen
  • 1 liter water
  • 750 gram suiker (meer of minder mag ook)
  • 1 citroen

Bereiding:
  • Haal de bloemetjes van de takken af en doe ze in een diepe kom. Hier zijn verschillende manieren voor. Bij mij vielen ze er gewoon vanaf als ik ze wat heen en weer schudde. Kook het water en giet dit over de bloemetjes. 
  • Snijd de citroen in stukken, en leg deze in het water. Dek de kom af en laat de bloemen 3 dagen zo staan.
  • Zeef na 3 dagen de vlierbloesem ‘thee’ door een kaasdoek. Doe het water in een pan met de suiker. Laat opwarmen tot alle suiker is opgelost, en vervolgens 10 minuten koken om de siroop in te dikken en de smaak te intensiveren. Giet de siroop in gesteriliseerde flessen en bewaar in de koelkast. Snel opmaken, dit spul blijft niet lang goed. Drink als limonadesiroop met veel ijs, zoals op de foto. Of giet over yoghurt, ijs of pannenkoeken of maak er cocktails mee.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...