12 juni 2012

Gehaktspiesjes met bulgursalade en yoghurtsaus

Afgelopen week had ik zo’n soort dag die bijna nooit voorkomt, namelijk een dag waarop ik niet kon bedenken wat ik wilde eten. Zulke dagen resulteren dan meestal in het eindeloos online zoeken en afkeuren van recepten. Te pittig. Geen zin in aardappels. Slechte combinatie. Niet het goede seizoen.

Dit keer ging het anders. Ik stuitte op dit recept en was gelijk overtuigd. Dit zou het worden. Gelukkig heb ik geen moment spijt gehad van mijn keuze. Met het heerlijke lamsgehakt van mijn Turkse slager en de fantastische bulgur was dit echt een feestmaal. Bovendien is het helemaal niet veel werk maar heb je wel weer eens echt wat anders op tafel. De moeite waard om eens te maken.



Voor 4 personen, aangepast van delicious.
Ingrediënten:
  • 250 g bulgur
  • 400 g lamsgehakt
  • 1 eierdooier
  • 2 teentjes knoflook, geperst
  • 1 bosje munt en 1 bosje platte peterselie, blad fijngesneden
  • 5 el groene olijfolie
  • 1 krop Turkse of Romaanse sla of 2 kropjes little gem
  • 2 vleestomaten, ontveld, zaad en vocht verwijderd, in blokjes
  • sap van 1 citroen
  • 1 stevige komkommer
  • 1 bakje Turkse of Griekse yoghurt, 150 ml

Bereiding:
  • Bereid de bulgur volgens de aanwijzing op het pak en laat wat afkoelen.
  • Kneed het gehakt met de eierdooier, 1 teen knoflook, 1 el munt , 1 el peterselie en flink zout en peper goed, zodat het mooi stevig is. Vorm er 8 stevige dikke worstjes van, plet ze iets en steek door elk worstje 2 satéprikker. Bestrijk de worstjes met wat olie.
  • Rooster de gehaktspiesjes in 10 min. rondom bruin in de grillpan of op de barbecue. Keer regelmatig.
  • Was en droog de buitenste slabladeren, leg op elkaar en snijd in dunne reepjes. Verdeel de kleine binnenste slablaadjes over een schaal. Meng de gesneden sla met de couscous, rest van de peterselie, tomaatstukjes, het citroensap en de rest van de olie. Breng op smaak met zout en peper en verdeel over de slablaadjes.
  • Schil de komkommer, halveer overlangs, schraap het zaad eruit en snijd de komkommer in piepkleine blokjes. Meng komkommer, yoghurt, munt, rest van de knoflook en zout en peper naar smaak. Serveer met de salade en muntyoghurt.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...