3 juni 2012

100 Foods: Jerk chicken

Bij het plaatsen van de 100 Foods List vroeg Solama of ik wilde beginnen met de Jerk chicken want ze was erg benieuwd naar het recept. Het is niet het eerste gerecht van de lijst dat ik heb geprobeerd, maar hopelijk doet dat niet af aan het recept.

Voor dit recept was allspice nodig. En in mijn naïviteit dacht ik, mede vanwege de naam, dat dit een kruidenmengsel zou zijn. Gelukkig wist Google mij te vertellen dat allspice niets anders is dan Piment. En dat wordt gewoon verkocht bij mijn Jumbo supermarkt. De habaneropepertjes vond ik bij de Turkse supermarkt. Maar je kan ook gewoon een Madame Jeanette gebruiken of zelfs een klein rood pepertje. Het is maar net hoe heet je het wil hebben. Hou er wel rekening mee dat dit gerecht pittig hoort te zijn. Zonder kick is het geen Jerk chicken.

Traditioneel maak je dit gerecht op de barbecue. Ik woon echter in een flat en zie het niet zo heel erg zitten om te barbecueën op het balkon, dus maakte ik de kip in de oven. Erg lekker. Dus heb je geen barbecue of is het slecht weer dan kom je er met je oven ook wel uit. Overigens vond ik dit gerecht een hele nieuwe combinatie van smaken. Het zure in combinatie met de kaneel en de piment was echt heel bijzonder. Zeker voor herhaling vatbaar.


Ingrediënten:
  • 125 ml natuurazijn
  • 1 habaneropeper, grof gehakt
  • 1 rode en 2 lente-uitjes, gehakt
  • 1 tl gedroogde tijm
  • 2 el olijfolie
  • Zout en peper naar smaak
  • 4 tl piment
  • 4 tl gemberpoeder
  • 4 tl kaneel
  • 4 tl nootmuskaat
  • 2 theelepels honing
  • 2-3 kippenpoten, afhankelijk van hoe groot ze zijn
  • 3 eetlepels gezeefde tomaten
  • 1 eetlepel sojasaus

Bereiding:
  • Snijd de huid op de kippenpoten om de paar centimeter in, zodat de marinade straks beter in het vlees kan trekken. 
  • Pureer de azijn, habanero, uien, tijm, olijfolie, zout, peper, piment, gemberpoeder, kaneel, nootmuskaat en honing in de keukenmachine tot een gladde puree. Smeer hier de kippenpoten mee in en laat een nachtje in een afgedekte schaal marineren.
  • Verwarm de oven voor op 175 graden. Doe de kip met aanhangende marinade in een ovenschaal en bak deze in 60 minuten in de oven gaar. Dek de kip na het bakken af met aluminiumfolie en laat een kwartiertje rusten.
  • Doe intussen de resterende marinade in een steelpan. Voeg hier de sojasaus en gezeefde tomaat aan toe en laat dit minstens 10 minuten inkoken tot een saus.
  • Je hoort jerk chicken te eten met rijst met zwarte bonen maar ik koos voor een salade met zwarte bonen en avocado. Doe wat je zelf lekker vindt. Giet voor het serveren wat van de saus over de kip.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...