28 juni 2012

Kippenstoofpotje met witte wijn en linzen

Hoewel ik echt geen alcoholdrinker ben, kan ik zo af en toe wel ontzettend trek hebben in witte wijn. Alleen heb ik zo’n hekel aan de fysieke effecten van alcohol. Ik krijg het warm, mijn benen worden zwaar, mijn wangen kleuren vuurrood en na een wijntje te veel sta ik te wankelen op mijn benen. Een enkele keer neem ik dat voor lief, vaker duik ik de keuken in om lekker met wijn te koken. De alcohol verdwijnt maar de smaak blijft.

Dit stoofpotje is echt een maandagavondgerecht. Na die eerste dag werken is dit gerecht snel, gezond en licht en ontzettend vol van smaak met een redelijk beperkt aantal ingrediënten. De paar minuten voorbereiding die je in dit stoofpotje stopt, geven je daarna 25-30 minuten waarin je niet naar je pan om hoeft te kijken. Tijd zat om iets makkelijks aan te trekken, je make-up van je gezicht af te halen en een filmpje op te zetten. Hoef je alleen nog maar met je bord op schoot op de bank te gaan zitten.



Voor 2 personen, recept aangepast van BBC Good Food
Ingrediënten:
  • 50 gram chorizo/spek, in kleine blokjes
  • 2 kippendijen, met vel
  • 1 ui, gesnipperd
  • 1 teentje knoflook, gesnipperd
  • 2 theelepels bloem
  • 2 theelepels tomatenpuree
  • 150 ml droge witte wijn
  • 200 ml kippenbouillon
  • 100 gram rode linzen, uit blik/pot
  • 1 theelepel gedroogde tijm
  • 85 gram (kastanje)champignons

Bereiding:
  • Bak in een hapjespan de chorizo uit tot de blokjes krokant zijn en het vet uit de chorizo is gekomen. Haal de chorizo met een schuimspaan uit de pan en bak de kippendijen in het vet krokant. Haal ook de kip uit de pan.
  • Fruit knoflook en ui in het resterende vet 5 minuten op laag vuur tot deze glazig en licht goudbruin zijn. Voeg bloem en tomatenpuree toe en bak een paar minuten mee. Giet een paar eetlepels wijn in de pan en laat alle aangebakken bloem en tomatenpuree hierin loskomen door wat te schrapen met je lepel. Voeg daarna de rest van de wijn en de kippenbouillon toe. Voeg ook de blokjes chorizo, linzen en tijm toe en laat een paar minuten koken.
  • Voeg de champignons toe en doe ook de kip weer in de pan. Dek af met een deksel en laat 25-30 minuten pruttelen tot de kip en de linzen gaar zijn.
  • Serveer gewoon zo, of eventueel met wat brood of een salade.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...