3 november 2012

Zwart/wit stoofpotje met spinazie

De herfst is in full swing. Het seizoen voor dikke sjaals, warme chocomel en avonden op de bank met een goede film met iets lekkers. Maar helaas voor mij ook het begin van mijn winterdepressie. Gelukkig helpt lichttherapie erg goed. Toch is er één symptoom waar ik maar moeilijk van af kom: de drang naar ongezond eten. Met name koolhydraten. Witte pasta en suiker dus. Helaas heb ik daar altijd al een zwak voor. Het feit dat het ook een symptoom is van een winterdepressie, maakt het alleen maar lastiger.

Mijn goede voornemen voor deze winter is dan ook om vooral heel gezond te eten. Waar ik me in eerdere jaren nog wel eens liet verleiden tot het bestellen van een pizza of het halen van een patatje, kies ik er nu voor om elke dag iets gezonds op tafel te zetten. Makkelijk, dat wel, en er komt heus een toetje, maar het is een stap in de goede richting.

Dit stoofpotje met zwarte- en cannellini bonen is hier een fijn voorbeeld van. In 25 minuten of tafel, bijna geen snijwerk en ontzettend gezond. Goed te combineren ook. Met een visje bijvoorbeeld.



Ingrediënten:
  • 1 el olijfolie
  • 1 ui, gesnipperd
  • 2 teentjes knoflook, fijngehakt
  • 1 el gerookt paprikapoeder
  • ½ el oregano
  • 200 gram cannellini- of witte bonen uit blik, goed afgespoeld
  • 200 gram zwarte bonen uit blik, goed afgespoeld
  • 400 gram tomatenblokjes
  • 100 gram spinazie (ontdooid uit de diepvries of vers)
  • 200 ml groentenbouillon
  • 1 el worcestersaus
  • ½ el appelciderazijn


Bereiding:
  • Verwarm de olijfolie in een pan. Fruit hierin de ui glazig. Voeg dan de knoflook, paprikapoeder en oregano toe en bak een minuutje mee. Voeg dan de tomatenblokjes, cannellini- en zwarte bonen, tomatenblokjes, spinazie, bouillon, worcestersaus en appelciderazijn toe.
  • Laat met de deksel op de pan 2 minuten opwarmen. Haal dan de deksel van de pan, zet het vuur zo laag mogelijk en laat 20 minuten zachtjes pruttelen. Roer zo af en toe, en voeg wat water/bouillon toe als het te droog wordt.
  • Serveer in een diep bord, bijvoorbeeld met wat brood.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...