30 november 2012

Feest! 1 Jaar Blondie Kookt: Gezouten karamel chocoladetaartjes

Wow. Ik kan het haast niet geloven, maar Blondie Kookt is al een jaar oud. En wat een leuk jaar is het geweest. Ik ben over mijn angst voor karamel maken heen gekomen, heb fantastische mensen leren kennen en mijn blog is zelfs genoemd bij EditieNL. Wat mij betreft ga ik dus de komende tijd nog lekker zo door. 

Ik wil jou in ieder geval bedanken voor het lezen en het reageren. Elke reactie is fantastisch, zeker ook als het een kritische is. Ik leer elke dag weer van jou als lezer, dus dankjewel.

Natuurlijk kan een verjaardag niet gevierd worden zonder taart. Toen ik dit recept op Twitter tegenkwam, wist ik dan ook meteen dat dit het recept zou worden waarmee ik deze verjaardag zou vieren. Deze chocoladetaartjes met gezouten karamel zijn niet moeilijk om te maken, zien er feestelijk uit en zijn werkelijk overheerlijk. Die David Lebovitz weet waar hij mee bezig is.



Ingrediƫnten:
Voor het deeg
  • 115 gram roomboter, op kamertemperatuur
  • 100 gram suiker
  • 1 ei, op kamertemperatuur
  • ½ tl zout
  • ½ tl vanille extract
  • 140 gram bloem
  • 50 gram cacaopoeder
Voor de karamelvulling
  • 115 gram zachte fudge
  • 3 el slagroom
  • Snuf zeezout
Voor de ganache
  • 130 gram pure chocolade, in stukjes
  • 6 el slagroom
  • Zeezout

Bereiding:
  • Klop de boter met de suiker luchtig en bleek. Klop hier vervolgens het ei, zout en vanille doorheen. Zeef de bloem en de cacaopoeder en voeg dit bij het botermengsel. Roer/kneed tot een glad deeg. Als het deeg te plakkerig is, zet het dan 10 minuten in de vriezer.
  • Vet een mini-muffinvorm voor 24 muffins in met boter. Verdeel het deeg in 24 gelijke balletjes. Leg elk bolletje deeg in een vormpje en vorm deze met je vingers in een ‘cupje’. Als het deeg blijft plakken, maak je handen dan vochtig met water of vet ze in met wat boter of olie. Zet de bakvorm met het deeg 20 minuten in de vriezer.
  • Verwarm de oven voor op 180 graden. Bak hierin het deeg in 8-10 minuten gaar. Laat de deegcupjes in de bakvorm helemaal afkoelen.
  • Doe voor de karamelvulling de fudge in een pan, samen met de 3 eetlepels slagroom en het zout. Laat dit op heel laag vuur onder constant roeren samensmelten tot een gladde saus. Verdeel de karamelsaus over de deegbakjes. Laat dit helemaal afkoelen.
  • Verwarm de resterende slagroom in een pan. Leg hierin de stukjes chocolade en laat dit een minuutje staan. Roer dan de chocola en de slagroom door elkaar tot je een gladde ganache hebt. Smeer of giet de ganache over de cupjes. Bestrooi met wat zeezout.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...