11 augustus 2012

Bloemkoolcurry met kikkererwten en ander gezonds

Wat had ik graag bij dit recept verteld over mijn ambitie om gezonder te eten. Dat dit recept voortkwam uit een poging om een paar kilo’s kwijt te raken op een verantwoorde manier. Dat deze veganistische, glutenvrije curry een eerste stap was naar een slank, sportief en gelukkig leven. Ja, dat had ik leuk gevonden.

De realiteit is anders. Ik had een taart gebakken. En ging er nog één bakken. Nu ken ik mezelf inmiddels goed genoeg om te weten dat ik van allebei de taarten minstens één punt zou nemen. Dus besloot ik om een licht en gezond gerecht met veel groenten als diner te nemen, zodat ik nog wat calorieën ‘over’ zou hebben om van de taarten te snoepen. Het leek me een betere optie dan het avondeten helemaal te vervangen door taart.

Waarom ik twee taarten had gebakken? Ik hou van taart. En het leven is leuk. Dat moet je vieren.



Voor 2 personen als je er niets bij serveert, met naanbrood voldoende voor 4
Ingrediënten:
  • 2 uien, gesnipperd
  • 1 eetlepel olijfolie
  • 3 flinke tenen knoflook, fijngehakt
  • Flink stuk gember, geschild en fijngehakt of geraspt
  • 1 theelepel kurkuma
  • ½ eetlepel kerriepoeder
  • ½ eetlepel komijnpoeder
  • 1 blik tomatenblokjes
  • 1 rode peper, in de lengte doorgesneden
  • 1 bloemkool, in roosjes
  • 1 blik (400 gr) kikkererwten, afgespoeld

Bereiding:
  • Fruit de uien op laag vuur 10 minuten aan tot glazig en zacht. Voeg knoflook en gember toe en bak een paar minuten mee. Doe daarna hetzelfde met de kurkuma, kerriepoeder en komijnpoeder.
  • Voeg tomatenblokjes toe en eventueel een scheutje water. Doe ook de rode peper in de curry, samen met de bloemkool en kikkererwten. Dek af met een deksel en laat 25-30 minuten pruttelen, of tot de bloemkool de gewenste gaarheid heeft. Ik heb graag nog wat bite.
  • Serveer gewoon zo, of eventueel met wat yoghurt en/of naanbrood. De volgende dag ook lekker als lunch, al dan niet opgewarmd.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...