23 augustus 2012

Sinaasappel-frambozentiramisu met chocolade van Maartje

Vriendin M. wil in dit artikel gewoon Maartje genoemd worden. Ze is namelijk erg trots op het toetje dat ze gemaakt heeft. Terecht.

Om mijn verjaardag te vieren, nodigden Maartje en haar man ons uit om na een dagje strand daar te komen eten. Het was hun laatste vakantiedag en 36 graden, dus het zou niets uitgebreids worden. Zei ze. Het tegendeel bleek waar. Het eten was uitgebreid en erg lekker. De espresso na het eten zo goed dat ik ja zei tegen een tweede kopje, terwijl ik wist dat ik daardoor niet zou kunnen slapen. De gesprekken waren gezellig en we hebben heerlijk gelachen. Het was een perfecte avond waarop ik me weer eens realiseerde wat een fantastische vrienden ik eigenlijk heb.

Maar het toetje. Oh jongens, het toetje.

Mijn favoriete toetje is tiramisu. Nu weet ik eigenlijk niet of Maartje dit wist, maar er stond tiramisu op het menu. Een fruitige versie met sinaasappel en frambozen. Ik heb al eens eerder verteld dat ik soms zo’n kick kan krijgen als ik echt lekker zit te eten; dat was nu ook het geval. Ik heb dan ook de helft van de schaal die je op de foto ziet opgegeten. Zonder enige schaamte. En als R. het niet zo lekker had gevonden, had ik zijn portie ook nog opgegeten. Dit toetje is een feestje op zich.



Ingrediƫnten:
  • 150 ml slagroom
  • 3 eetlepels poedersuiker
  • 250 gram mascarpone
  • 1 zakje vanillesuiker
  • sap van 2 sinaasappels
  • 16 lange vingers
  • 100 gram pure chocolade, geraspt
  • 100 gram frambozen

Bereiding:
  • Klop de slagroom stijf met de poedersuiker. Klop in een andere kom de mascarpone goed los met de vanillesuiker en twee eetlepels van het sinaasappelsap. Schep de slagroom rustig door de mascarpone tot alles goed is gemengd.
  • Doop de lange vingers in de rest van het sinaasappelsap en leg er 8 onderin een springvorm van 20 cm doorsnee. Verdeel hierover de helft van de mascarpone en bestrooi met de helft van de chocolade. Leg er een paar frambozen op en maak nog een laag met lange vingers, mascarpone en chocolade.
  • Versier met de laatste frambozen en serveer direct.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...