10 augustus 2012

100 Foods: Key Lime Pie

Yay! Mijn 250ste artikel alweer. Dat vraagt om taart.

Taart. Citrus. Lezers die mij wat langer volgen zullen inmiddels weten dat die twee woorden samen voor mij meestal een gouden combinatie betekenen. Toch had ik nog nooit een Key Lime Pie op. Gelukkig dwong de 100 Foods lijst mij de keuken in om dit juweeltje te bakken.

Deze taart is echt een feestje voor de zintuigen. Zoet, zuur en bitter tegelijk. Fluweelzacht en knapperig in één. Ja, ik begrijp wel waarom deze taart op de lijst staat. Bovendien is deze smaaksensatie doodsimpel om te maken. Zeker als je een keukenmachine hebt, want je kan de hele taart in dit apparaat maken.

Oh, en doe me één plezier. Gebruik geen plastic flesje limoensap. Om te beginnen heb je de schil echt nodig, maar belangrijker is dat de limoen de ster van deze taart is. Dan moet je geen gepasteuriseerd nepspul kiezen.


Ingrediënten:
Voor de bodem
  • 170 gram digestive biscuit
  • 95 gram boter
  • 40 gram suiker
Voor de vulling
  • 3 eidooiers, op kamertemperatuur (L)
  • 1 blikje gezoete, gecondenseerde melk
  • 120 ml limoensap (ik had hier 4 limoenen voor nodig)
  • 2 theelepels limoenschil
  • Optioneel: geklopte slagroom

Bereiding:
  • Verwarm de oven voor op 175 graden. Beboter een bakvorm en bekleed deze met bakpapier. Gebruik een dichte taartpan of doe wat aluminiumfolie om je bakvorm heen om te voorkomen dat de boter in de bodem uit de bakvorm druppelt en je huis volzet met rook.
  • Verkruimel de biscuit en meng hier de boter en suiker door. Als je dit in een keukenmachine doet kan je alles koud bij elkaar doen. Werk je met de hand, smelt dan eerst de boter om het makkelijker te kunnen mengen. Verdeel het mengsel in een egale laag over je bakvorm en vergeet de randjes niet. Laat de taartvorm 10 minuten bakken. Laat de bodem afkoelen terwijl je de vulling maakt.
  • Klop de eidooiers schuimig en licht. Voeg hier beetje bij beetje de gezoete gecondenseerde melk aan toe en blijf kloppen tot je een luchtige massa hebt. Roer hier het limoensap en –schil doorheen. Ik deed dit allemaal in de keukenmachine maar met de hand kan ook. Je zult merken dat het mengsel een vla-achtige textuur aanneemt. Dit is de bedoeling.
  • Giet het limoenmengsel op de bodem en zet de taart weer in de oven. Bak de taart 10-15 minuten tot de vulling volledig is gestold.
  • Snijd in punten en serveer eventueel met wat opgeklopte slagroom, al dan niet gezoet.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...