17 augustus 2012

Snickerdoodles

Onlangs deed ik mezelf How to be a domestic Goddess van Nigella Lawson cadeau. Ik probeer de verzameling compleet te krijgen, en met dit boek is die verzameling weer een stapje dichterbij. Voor de nieuwsgierigen: Christmas en Bites zijn de enige die nog ontbreken.

Zoals ik altijd doe, dook ik ook met dit boek mijn bed in om alle recepten door te lezen. Mijn oog viel op het recept voor snickerdoodles. Simpele maar heerlijke koekjes met kaneel en nootmuskaat. Het mooiste was dat ik er alle ingrediĆ«nten voor in huis had en ik besloot dat ik best om half 3 ’s nachts nog koekjes kon bakken. De vakantieperiode doet rare dingen met een mens.



Ingrediƫnten:
  • 250 gram bloem
  • ½ theelepel nootmuskaat
  • ¾ theelepel bakpoeder
  • ½ theelepel zout
  • 125 gram zachte boter
  • 100 gram + 2 eetlepels suiker
  • 1 ei (L)
  • 1 theelepel vanille extract
  • 1 eetlepel kaneel

Bereiding:
  • Verwarm de oven voor op 180 graden.
  • Combineer bloem, nootmuskaat, bakpoeder en zout en zet aan de kant. Klop boter met 100 gram suiker tot licht en luchtig. Meng er dan het ei en de vanille doorheen. Roer hier het bloemmengsel door tot je een glad deeg hebt.
  • Strooi de twee eetlepels suiker met de kaneel op een bord en meng door elkaar. Trek kleine beetjes deeg van de grote bol af en rol hier bolletjes ter grootte van een walnoot van. Rol de balletjes door de kaneelsuiker en leg ze daarna op een bakplaat. De koekjes lopen weinig uit en kunnen dus vrij dicht op elkaar geplaatst worden.
  • Bak de koekjes rond de 15 minuten, of tot ze licht goudbruin zijn. Laat afkoelen op een koelrek. Voor ongeveer 32 koekjes.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...