4 augustus 2012

Lauwwarme bulgursalade met gegrilde groenten en makreel

Ok, luister even. Ik begrijp dat je, wanneer je naar onderstaand recept kijkt, misschien niet gelijk overloopt van enthousiasme. Het lijkt misschien een wat vreemde smaakcombinatie. En in alle eerlijkheid: ik had ook echt geen idee waar ik mee bezig was toen ik aan het koken was. Sterker nog, zelfs toen ik mijn bord op tafel zetten had ik nog niet echt veel vertrouwen in mijn maaltijd.

Tot ik de eerste hap in mijn mond stak. Deze salade is lekker. Erg lekker. Bovendien is het gezond en licht, dus prima voor de zomer. En restjes kunnen de volgende dag mee naar het werk als lunch. Hoewel je dan misschien beter kip mee kan nemen in plaats van makreel, vanwege de geur.



Voor 2-3 personen
Ingrediƫnten:
  • 150 gram bulgur
  • ½ courgette
  • 2 wortels
  • 1 ui
  • 1 paprika
  • Handvol champignons
  • Handvol cherrytomaatjes
  • 1 theelepel gedroogde tijm
  • Sap van 1 citroen
  • 2 eetlepels olijfolie
  • 1,5 eetlepel balsamicoazijn
  • 1,5 eetlepel gembersiroop
  • 3 gerookte makreelfilets

Bereiding:
  • Verwarm de oven voor op 180 graden.
  • Snijd courgette, wortels, ui en paprika in grove stukken. Doe deze samen met de champignons en cherrytomaatjes in een ovenschaal. Voeg hier de tijm en 1 eetlepel olijfolie aan toe en meng door. Zet 45 minuten in de oven tot de groenten geroosterd en gaar zijn.
  • Kook water. Doe de bulgur in een kom en giet hier zo veel water op dat het water 1 centimeter boven de bulgur uitkomt. Dek af en laat staan tot de groenten klaar zijn. Laat vervolgens beide schalen nog een kwartiertje afkoelen.
  • Meng de overgebleven eetlepel olijfolie met het citroensap, de balsamicoazijn en de gembersiroop tot een dressing. Scheur/snijd de makreelfilets in kleine stukjes. Meng de groenten, bulgur en dressing door elkaar. Schep op een bord. Verdeel hier de makreel over. Garneer eventueel met wat fijngehakte peterselie.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...