30 augustus 2012

Turkse yoghurttaart met citrusstroop

In het artikel van de chocoladetaart met glazuur van witte chocolade en Bailey’s vertelde ik al over hoe ik op Caroline’s website zo veel lekkere taarten tegenkwam dat ik geen keuze kon maken. Deze taart van Gordon Ramsey was er één van. Omdat Caroline bij het recept zegt dat ze het meer een dessert dan een taart vond, besloot ik deze niet te maken als verjaardagstaart. Een paar dagen later kreeg ik het plaatje echter niet uit mijn hoofd, dus ging ik naar de Turkse supermarkt voor een flinke emmer Turkse yoghurt.

Het eindresultaat was heerlijk. Een soort combinatie tussen een luchtige cheesecake en een Amerikaanse spongecake. Wat ik zelf trouwens erg leuk vind aan deze taart, is dat het zo rijk is aan proteïnen (eiwitten) en relatief weinig bloem bevat. Het is dus ook nog eens een taart die goed vult en goed is voor je spieren. (Alles om een excuus te hebben voor taart)



Ingrediënten:
  • 6 grote eieren, gescheiden in eiwitten en dooiers
  • 150 g fijne kristalsuiker
  • 75 g zelfrijzend bakmeel
  • 600 g Turkse of Griekse yoghurt
  • 1 citroen, schil geraspt en sap
  • snufje zout
Voor de citrussiroop:
  • 125 g fijne kristalsuiker
  • 125 ml water
  • 1 citroen, geraspte schil en sap
  • 1 sinaasappel, geraspte schil en sap
  • 1 tl oranjebloesemwater

Bereiden:
  • Verwarm de oven voor op 160' C boven-en onderwarmte. Vet een vorm van 24 cm in en beleg de bodem met bakpapier.
  • Klop de eidooiers en suiker met een mixer tot ze bleek en romig zijn. Zeef de bloem er boven en vouw het voorzichtig in het eimengsel. Voeg de yoghurt, citroenrasp en -sap toe en vouw door het deeg.
  • Klop de eiwitten met een snufje zout stijf en vouw ze met een metalen lepel voorzichtig door het deegmengsel.
  • Doe het deeg in de bakvorm en strijk de bovenkant glad met een spatel. Bak de cake 50 - 60 minuten tot de taart bovenop goudbruin is, gerezen is en gaar is. Test met een satéprikker, die moet er schoon en droog uitkomen. Laat helemaal afkoelen in de vorm, de taart zal een beetje inzakken.
  • Terwijl de taart in de oven staat kun je de siroop klaar maken. Doe alle ingrediënten in een steelpannetje en breng aan de kook. Verlaag de temperatuur en laat ongeveer 7 - 10 minuten koken tot de inhoud tot een derde is geslonken en stroperig is geworden. Laat afkoelen.
  • Haal voor het serveren de taart uit de vorm en lepel de siroop erover. Je kunt de taart serveren met nog wat crème fraîche.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...