16 december 2013

Romanesco met Parmezaanse kaas en citroen

Ook wel: besneeuwde kerstbomen.

Bij mijn supermarkt lagen romanesco’s. Twee weken achter elkaar liep ik er langs, zonder er een mee te nemen. Gebrek aan inspiratie of een vlaag van verstandsverbijstering, daar ben ik nog niet helemaal uit. Toen ze de twee weken daarna niet meer te vinden waren, kon ik mezelf wel voor mijn kop slaan. Waarom had ik ze niet meegenomen? Gelukkig waren de groentegoden me goed gezind, en lag er uiteindelijk weer een stel romanesco’s op me te wachten.

Toen kwam de hamvraag: wat te doen met dit prachtige liefdeskind van de bloemkool en de broccoli. Ik kon er soep van maken, maar dat is zonde van de vorm. Salade? Nee, dat was het ook niet. Uiteindelijk ging ik voor een variant op een recept van Nigella. Eenvoudig, kerstig en vooral erg lekker. 



Ingrediënten:
  • 1 romanesco
  • 3 el olijfolie
  • 1 teentje knoflook, heel fijngehakt
  • Sap en schil van 1 citroen
  • Parmezaanse kaas naar smaak, versgeraspt
Bereiding:
  • Doe de olie met de knoflook en sap en schil van de citroen in een schaaltje. Roer goed door en laat even staan. 
  • Snijd de grootste en de middelgrote roosjes van de romanesco af. Houd de grote kern heel, snijd hier alleen de lange stengel van af. Breng water met wat zout aan de kook. Kook hierin de grote kern 3-4 minuten. Voeg dan de middelgrote roosjes toe en kook twee minuten mee. Doe tot slot hetzelfde met de kleinste roosjes zodat alles dezelfde garing heeft. 
  • Giet de romanesco af en doe de warme roosjes in een schaal. Giet hier de olie overheen en meng goed door. Leg dan de roosjes zo op een schaal dat ze als boompjes staan. Rasp hier de Parmezaanse kaas overheen, als sneeuw over kerstbomen. Zowel warm als koud erg lekker.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...