11 december 2013

Citroen-yoghurttulband

Er is maar weinig voor nodig om mij een blij mens te maken. Geef mij een zondag zonder plannen, een kop thee en iets lekkers en ik ben in de zevende hemel. Deze tulband past perfect bij zo’n zondag. Lekker zoet, beetje zuur en heerlijk smeuïg.

Dit recept kwam ik in januari tegen op overeten.com. Ik riep toen al in de comments dat ik deze eens ging maken. Het duurde even, maar deze cake is echt heerlijk. Ga hem ook eens maken. En neem dan gelijk eens een kijkje op overeten.com, als je die site nog niet kent. Je vindt er vooral fantastische bakrecepten. 



Ingrediënten:
  • 2 citroenen, schoongeboend
  • 175 ml zonnebloemolie
  • 2 eieren
  • 300 gram Griekse yoghurt (bij voorkeur die met 10% vet)
  • 375 gram fijne kristalsuiker
  • 200 gram poedersuiker
  • 300 gram zelfrijzend bakmeel, gezeefd
Bereiding:
  • Verwarm de oven voor op 170 graden. 
  • Rasp 1 citroen, en pers hem uit. Klop de olie met de eieren, yoghurt, geraspte citroenschil, het citroensap en de kristalsuiker. Zeef het bakmeel boven de kom en meng door.
  • Giet het beslag in een ingevette tulbandvorm. Bak in ongeveer 1 uur goudbruin en gaar. Als de cake te donker wordt maar nog niet gaar is, leg dan een stuk aluminiumfolie over de vorm. 
  • Haal de cake uit de oven en laat even afkoelen in zijn vorm. Zet de cake dan op een bord, verwijder de bakvorm en laat helemaal afkoelen. 
  • Pers de andere citroen uit. Meet ongeveer 4 eetlepels sap af (evt aanvullen met water). Meng in een kommetje het sap met poedersuiker tot een glazuur en lepel het glazuur over de cake.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...