13 december 2013

100 Foods: Funnel cake

Zo, weer een die van mijn lijstje af kan. Funnel cake. Een soort web van goudbruin gefrituurd beslag, bestrooid met poedersuiker. Beter dan dat kan ik het niet omschrijven.

Deze funnel cake eet je in Amerika blijkbaar vooral op de kermis. En dat kan ik me wel voorstellen. Het heeft datzelfde vettige, zoete smaakje dat poffertjes ook hebben. Alleen dan zonder die heerlijke smaak van roomboter.

Ik vond ze erg lekker. Als je de slierten beslag dunner laat, zijn ze echt krokant. Laat je de slierten wat dikker, dan heb je een cakeachtig geheel met een krokant laagje. Het lijkt een beetje een gefrituurde pannenkoek. Nou ja, het is niet echt te beschrijven. Maak ze gewoon een keer.

Funnel cakes heten trouwens zo omdat je het beslag uit een trechter (funnel) in het frituurvet laat lopen. Nu vind ik dat niet handig, dus heb ik gewoon een spuitzak gebruikt. Ze zijn in ieder geval zo gemaakt; het recept stelt niks voor. 



Ingrediƫnten:
  • 1 ei
  • 160 ml melk
  • 2 eetlepels suiker
  • 155 gram bloem
  • ¼ tl zout
  • 1 tl bakpoeder
  • Olie om te frituren
  • Poedersuiker

Bereiding:
  • Klop de eieren en melk door elkaar. Meng ook suiker, bloem, zout en bakpoeder door elkaar. Voeg dit toe aan het melkmengsel. 
  • Verwarm de olie tot 180 graden. Doe het beslag in een spuitzak en knip het puntje er af. Spuit het beslag voorzichtig in de pan, waarbij je begint met een klein rondje dat steeds groter wordt. Denk aan de vorm van een slakkenhuis of een spiraal. Bak aan beide kanten goudbruin, en laat even uitlekken op een keukenpapiertje. Bestrooi met poedersuiker en serveer meteen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...