31 december 2013

Goede kookvoornemens 2014

Zoals ieder jaar maak ik ook dit jaar weer een lijstje met goede kookvoornemens. Maar eerst eens zien of er wat gekomen is van mijn voornemens voor dit jaar.

Zelf pasta maken
JA! Eindelijk! Voor onze housewarming kregen we een pastamachine en die is inmiddels veelvuldig gebruikt. Van spaghetti tot ravioli, ik heb het zelf gemaakt.

Vaker uit kookboeken koken
Ook dit is gelukt. Ik heb mezelf aangeleerd om bij het zoeken naar een recept eerst een boek te pakken en daarna pas online te kijken. Dat komt misschien ook omdat mijn kookboeken nu zo in het zicht staan dat ik ze vanaf de bank goed zie. Hoe dan ook, mijn boeken worden weer goed gebruikt.

Moleculair koken
Dit is niet gelukt. De collega met wie ik dat zou gaan doen heeft een andere baan, en ik heb nog niet de behoefte gehad om hier zelf eens mee aan de slag te gaan. Maar wie weet komt dat nog.

Mijn gereedschap uitzoeken
Dit is zeker gelukt, al is dat vooral het gevolg geweest van het verhuizen. Inmiddels weet ik heel goed welke dingen ik vaak gebruik en welke weinig. Vreemd genoeg was het gereedschap dat ik het vaakst gebruik en het meest miste toen het verdween tijdens de verhuizing mijn deegkrabber. Go figure.

Voornemens voor 2014

Minstens 5 nieuwe dingen eten van de 100 Foods list
Het afmaken van deze lijst staat een beetje stil, en dat bevalt me niks. Tijd om weer eens wat nieuwe dingen te proberen. En als er iemand weet waar ik slang, haai of eekhoorn vandaan kan halen, hoor ik het heel graag.

Minder vlees eten
L. is een echte vleeseter, zonder vlees is een maaltijd voor hem niet compleet. Dat heeft als gevolg dat ik ook bijna elke dag vlees eet. En dat wil ik eigenlijk helemaal niet. Ik wil toch vaker vegetarisch koken voor mezelf.

Vaker Aziatisch koken
Het is nog steeds niet echt mijn comfort zone, maar ik wil er wel beter in worden. Vaker aan de slag met gember, sojasaus en citroengras dus.

Minder weggooien
Ik kook eigenlijk standaard voor vier personen terwijl we toch echt maar met twee personen zijn. Soms is dat handig voor mijn lunch, soms moet ik daardoor teveel weggooien. Kortom: meer afgepast koken is het devies.

Foto van FreeDigitalPhotos.net/Samuiblue

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...