29 december 2012

Rode wijn-champignonsaus

Weet je wat ik nou ontzettend frustrerend vind? Sauzen in restaurants, en dan vooral als er te weinig is. Ik hou van saus. Veel saus. Van dunne, heldere sausjes tot dikke, gebonden, stevige sauzen. Subtiel van smaak of juist een explosie in je mond. Er is dan ook niks vervelender dan een prachtig bord eten en een veel te kleine portie saus.

Deze saus vind ik zelf zo lekker dat ik hem haast als soep opgegeten zou hebben. Uiteindelijk heb ik het netjes bij mijn hoofdgerecht geserveerd hoor, maar het had gekund.



Ingrediënten:
  • 2 Eetlepels roomboter
  • 1 ui, gesnipperd
  • 10 champignons, in plakjes
  • 1 tl gedroogde tijm
  • 1 eetlepel tomatenpuree
  • 65 ml + 2 eetlepels rode wijn
  • 500 ml kippenbouillon, zelfgemaakt
  • 2 theelepels maïzena
  • 4 el slagroom

Bereiding:
  • Doe 1 eetlepel boter in een steelpan en laat hierin de ui en de champignons op laag vuur karameliseren. Dit duurt zo’n 10 minuten. Roer de tomatenpuree en tijm door de uien en laat dit een minuutje meebakken. Voeg wijn en kippenbouillon toe. Laat 10 minuten op middelhoog vuur inkoken.
  • Voeg de resterende rode wijn toe. Laat nog een minuutje koken. Roer de maizena los met twee eetlepels koud water en giet dit bij de saus. Goed doorroeren. Haal de saus van het vuur en voeg tot slot de slagroom toe.
  • Eventueel kun je de saus nu af laten koelen en afdekken. Opwarmen kan op het vuur, eventueel verdund met nog wat water, kippenbouillon of wijn als dat nodig is.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...