15 december 2012

Kruidige vistajine

M. had zin in een tajinegerecht. Aangezien ik altijd wel in ben voor Marokkaans, was er dan ook weinig voor nodig om mij ervan te overtuigen dit te maken. Ik wilde alleen wel eens een ander recept. Uiteindelijk vond ik dit recept van Tom Kime, dat hij maakte bij Saturday Kitchen. Het is heel anders dan mijn eigen tajinerecept, maar vooral ook erg lekker. Bovendien vond ik het leuk om eens vis te gebruiken in plaats van kip of rund. Dit recept gaat zeker vaker gebruik worden.



Ingrediƫnten:
  • 2 el olijfolie
  • 2 teentjes knoflook, fijngesnipperd
  • 2 uien, in dunne halve ringen
  • ½ tl komijnpoeder
  • 1 el ras el hanout
  • ½ tl cayennepeper
  • 3 rijpe tomaten, grofgehakt en ontdaan van de zaadjes
  • 110 ml visbouillon
  • 4-6 kabeljauwfilets
  • 150 gram (ongekookte) bulgur, bereid volgens de aanwijzingen op de verpakking

Bereiding:
  • Verwarm de tajine of een stevige braadpan met deksel op laag vuur. Doe hier de olijfolie in en fruit hierin de uien en knoflook in 10-12 minuten tot glazig. Voeg de komijn, ras el hanout en cayennepeper toe en bak dit zo’n 2 minuten mee, terwijl je zo af en toe roert. Voeg ook de tomaten toe en laat een minuutje meebakken.
  • Doe de visbouillon in de pan en laat dit mengsel zachtjes pruttelen. Leg de kabeljauwfilet in de pan en schep hier wat van de saus over zodat de vis helemaal bedekt is. Doe de deksel op de tajine en laat het gerecht op laag vuur zo’n 8 minuten pruttelen, of tot de vis gaar is.
  • Serveer de vistajine met de bulgur, en maak eventueel af met wat koriander en citroensap.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...