2 december 2012

Appel-karamelcake met pecannoten

Nog niet zo lang geleden heb ik de BBC Good Food app gedownload. Ik heb al vaker gezegd dat dit mijn favoriete receptensite is, en ook hun app is erg fijn. Daardoor gebeurt het regelmatig dat ik, bijvoorbeeld in de bus, even in deze app rondneus op zoek naar inspiratie. Terwijl de regen op het raam van de bus tikte, kwam ik dit recept tegen. Het was precies waar ik behoefte aan had, dus op weg naar huis liep ik nog even snel de supermarkt in om appels te halen.

Deze cake is heerlijk smeuïg en perfect op een regenachtige avond. Enjoy.



Ingrediënten:
  • 175 gr boter, op kamertemperatuur
  • 175 gram lichtbruine basterdsuiker
  • 1 tl vanille extract
  • 2 eieren
  • 225 gram zelfrijzend bakmeel
  • ½ tl kaneel
  • Snufje zout
  • 80 ml Griekse yoghurt
  • 2 appels, geschild en in blokjes
  • 50 gram walnoten of pecannoten, grof gehakt
  • 75 gram zachte fudge
  • 3 el slagroom

Bereiding:
  • Verwarm de oven voor op 160 graden. Vet een cakevorm in en bekleed deze met bakpapier.
  • Klop de boter en suiker samen een paar minuten luchtig en bleek. Voeg dan de vanille toe, en één voor één de eieren. Klop ook kaneel, zout en yoghurt door het mengsel.
  • Roer met een spatel de bloem en de appel door het beslag. Stop zodra je geen bloem meer ziet. Die doe het beslag in de cakevorm en spreid goed uit met een spatel. Bak de cake in 80-90 minuten goudbruin en gaar. Laat de cake afkoelen.
  • Verwarm de fudge en de slagroom in een pan op laag vuur. Blijf roeren tot de fudge gesmolten is en je een gladde karamelsaus hebt. Giet de saus op de cake en bestrooi met de noten.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...