15 maart 2012

Gepofte knoflookboter

In Amerika heb je restaurant The Stinking Rose. In dit restaurant draait alles om knoflook. Als ik ooit nog eens in de buurt kom, ga ik daar zeker eten want ik ben echt gek op knoflook. Rauw, gebakken maar vooral ook gepoft. Mijn gepofte knoflookboter is dan ook heerlijk voor de echte liefhebbers van knoflook.



Ik zei al in mijn artikel over pompoen fetasalade met gepofte knoflookdressing dat ik nog een keer zou laten zien hoe je dan een hele knoflook poft. Vandaag is de dag! En echt, het stelt niks voor. Om verwarring te voorkomen: als je knoflook poft wordt deze heerlijk zacht en zoet en is het niet meer te vergelijken met rauwe knoflook. Wees dus vooral niet bang voor een overheersende smaak.

Wij aten deze knoflookboter op toast met gerookte zalm, maar het is ook heerlijk op een stokbroodje bij de borrel of bij een lekker biefstukje.



Ingrediƫnten:
  • 1 bol knoflook
  • 125 gram roomboter, op kamertemperatuur
  • 1-2 theelepels zeezout
  • Versgemalen zwarte peper
  • 1 eetlepel olijfolie
  • 1 eetlepel fijngehakte peterselie (gedroogd mag ook)

Bereiding:
  • Verwarm de oven voor op 175 graden. Snijd de bovenkant van de knoflookbol af en leg deze op een stuk aluminiumfolie. Sprenkel hier de olijfolie overheen en maal er wat zwarte peper boven. Draai de folie stevig dicht en laat de knoflook zo’n 45 minuten poffen in de oven.
  • Als de knoflook enigszins afgekoeld is, kan je het ‘vruchtvlees’ er uit halen. Ik doe dit het liefst door alle tenen los te halen en elk teentje afzonderlijk uit te knijpen. Om de knoflook fijn te krijgen kun je het prakken met een vork, maar ik doe de zachte tenen graag door de knoflookpers. Zo zijn ze helemaal glad gepureerd.
  • Meng de knoflook door de boter en breng op smaak met het zeezout, de peper en de peterselie. Voor een mooie presentatie kan je de boter opspuiten met een spuitzak met kartelmondje.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...