21 maart 2012

Ouderwetsche rijstpudding

Qua eten is mijn jeugd een beetje vreemd geweest. Als ik de verhalen mag geloven zat ik in de kinderwagen al te smullen van sardientjes en olijven omdat mijn moeder nogal van culinaire avonturen hield (en houdt). Dus de Marokkaanse, Japanse en Italiaanse keuken kennen voor mij weinig geheimen. De wat meer traditionele gerechten zijn mij echter nogal eens voorbij gegaan. Zo had ik tot voor kort nog nooit wentelteefjes op, hutspot zegt me vrij weinig en rijstpudding had ik ook nog nooit geproefd.

Toch had ik vorige week trek in rijstpudding. Wat ik trouwens een vreemd gegeven vind. Want hoe kan je nou trek hebben in iets dat je nog nooit gegeten hebt? Toch was het zo. Ik maakte me een voorstelling van een zachte, romige textuur met een lichtzoete vanillesmaak. Die gedachte stond me wel aan. Dus maakte, en at, ik gisteravond voor het eerst van mijn leven rijstpudding. Het smaakte precies zoals ik had gehoopt. Zacht, romig en zoet.


Voor 2 personen
Ingrediƫnten
  • 100 gram dessertrijst (of risottorijst, mits volledig ongekruid)
  • 600 ml volle melk
  • 1 vanillestokje
  • snufje zout
  • 2 eetlepels suiker

Bereiding:
  • Schraap het merg uit het vanillestokje en doe dit samen met de overige ingrediĆ«nten in een steelpan met dikke bodem. Doe hier ook het leeggeschraapte vanillestokje bij.
  • Breng aan de kook en laat 12-15 minuten, afhankelijk van hoe zacht je de korrel wil hebben, op laag vuur onder constant roeren gaar worden.
  • Garneer eventueel met wat fruit of noten.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...