16 maart 2012

Bitterkoekjestrifle met sinaasappelsiroop

Wat doe je met visite die eten dat ook maar een beetje buiten het standaard aardappels-vlees-en-groente valt, al snel liflafjes vindt? Ik moest er best even over nadenken omdat ik juist gewend ben om voor visite flink uit te pakken en nieuwe ingrediënten en bijzondere smaken op tafel te zetten. Gelukkig lukte het prima en gingen de gasten, voor zover ik het heb kunnen inschatten, tevreden weer naar huis.



Deze bitterkoekjestrifle was het toetje voor die avond. Bitterkoekjes zijn altijd goed, een trifle is toch net bijzonder genoeg om een feestelijk gevoel te geven, en ik wist zeker dat de visite niets tegen vanillekwark en slagroom zou hebben.

Er was nog wel sprake van een kink in de kabel, want de zak waarin 23 bitterkoekjes hoorden te zitten, was slechts gevuld met 11 bitterkoekjes. Bang dat ik moest gaan bewijzen dat ik die koekjes toch echt niet zelf had opgegeten, ging ik naar de supermarkt. Gelukkig kreeg ik zonder vragen een nieuwe, goed gevulde zak bitterkoekjes mee.



Voor 6 personen
Ingrediënten:
  • 18 bitterkoekjes
  • 800 gram vanillekwark
  • 200 ml slagroom (eventueel gezoet met wat suiker)
  • 2 perssinaasappels
  • 2-4 theelepels suiker
  • optioneel: 1-2 theelepels maïzena

Bereiding:
  • Pers het sap uit de sinaasappels en doe dit in een steelpan. Voeg hier 2-4 theelepels suiker aan toe, afhankelijk van hoe zoet je sinaasappels zijn. Laat dit op hoog vuur 2-3 minuten inkoken tot een dikke siroop. Voeg eventueel wat maïzena aangelengd met water toe om de siroop nog wat verder te binden. Laat afkoelen.
  • Klop de slagroom lobbig. Snijd/scheur de bitterkoekjes in kleine stukjes en verdeel deze over de glazen. Verdeel 2/3 van de siroop over de bitterkoekjes. Schep hier de vanillekwark op en schep daar weer een beetje van de geklopte slagroom op. Verdeel hier de rest van de siroop overheen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...