7 februari 2012

Pompoen fetasalade met gepofte knoflookdressing

Voordat ik dit artikel plaatste heb ik een aantal dagen getwijfeld om dit recept online te zetten. Want eigenlijk vind ik het bijna geen recept te noemen. Het is niet meer dan een combinatie van een handvol ingrediƫnten.


Toch staat het recept hier. Waarom? Omdat ik het idee heb dat veel mensen niet weten wat ze met een pompoen aan moeten. Behalve misschien pompoensoep. Maar in een salade? Misschien (hopelijk) onderschat ik het Nederlandse publiek en denk je nu “Pft! Dit eet ik al jaren!” Hoe dan ook, voor de mensen die nog steeds niet goed weten wat ze moeten met een pompoen: vandaag dit recept.



Tijdens het roosteren van de pompoen heb ik ook een teentje knoflook mee geroosterd. Deze heb ik in zijn schil gelaten, zodat deze zou poffen. Het resultaat is een heerlijk zoet en smeerbaar knoflookteentje dat alle scherpte verloren heeft. Dit kan je trouwens ook doen met een hele bol knoflook maar dat laat ik nog wel een keer zien. Omdat het teentje knoflook zo zacht is, is hij makkelijk te prakken met een vork en te verwerken in een heerlijke dressing zoals ik hier gedaan heb. Doe er je voordeel mee, want dit werkt in vele sauzen. Knoflookmayonaise, anyone?



Voor 1 persoon
Ingrediƫnten:
  • ¼ tot ½ kleine pompoen, geschild
  • 1 teen knoflook, in de schil
  • Olijfolie
  • 75 gram feta
  • 1 lente-ui
  • ½ tot 1 eetlepel appelciderazijn
  • Zout en peper naar smaak

Bereiding:
  • Verwarm de oven voor op 200 graden.
  • Snijd de pompoen in blokjes en besprekel met wat olijfolie, peper en zout. Roer door zodat de pompoen gelijkmatig bedekt is, en leg in een ovenschaal. Leg in deze ovenschaal ook de teen knoflook. Laat 30 minuten roosteren in de oven. Snijd intussen de feta in blokjes en de lente-ui in dunne ringetjes.
  • Haal de pompoen, als deze gaar is, uit de oven. Laat enigszins afkoelen. Haal het velletje van de knoflook. Prak deze in een kom met een vork en een beetje olijfolie tot een glad mengsel. Voeg hier de appelciderazijn, peper en zout aan toe en roer door.
  • Doe de pompoen, feta en lente-ui in een kom. Giet hier de gepofte knoflookdressing overheen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...