29 februari 2012

Shakshuka met feta en peterselie

Nog zo’n geval van dingen die ik eng vind om te doen in de keuken (naast karamel maken) is eieren pocheren. Ik heb het nog nooit geprobeerd maar heb er zo veel dramaverhalen over gehoord dat ik geneigd ben om het niet te doen. Natuurlijk heb ik inmiddels geleerd van het verleden en ga ik het binnenkort toch gewoon een keer proberen, want hoe moeilijk kan het nu helemaal zijn? Tot die tijd is dit gerecht een mooie tussenstap.



Shakshuka is een gerecht van een simpele tomatensaus met in de saus gepocheerde eieren dat voornamelijk bekendstaat als Israëlisch. Er gaan veel recepten voor rond op het internet, waarbij sommigen roepen dat uien een absolute no go zijn en anderen juist roepen dat het heel belangrijk is. Ik heb gekozen voor een versie die mij het lekkerst leek, en afgemaakt met feta en peterselie. Geserveerd met Turks brood, wat de Israëliërs vast niet leuk vinden. Eten verbroedert, zullen we maar zeggen.



En ja, er zit veel knoflook in dit gerecht. Niet zeuren, dat is lekker.

Voor 3-4 personen
Ingrediënten:
  • 1 eetlepel olijfolie
  • 800 gram tomatenblokjes
  • 1 ui, gesnipperd
  • 6 tenen knoflook, in plakjes
  • 1½ theelepel komijnpoeder
  • 1 eetlepel paprikapoeder
  • Snufje chilipoeder
  • Zout en peper naar smaak
  • 4 eieren
  • 200 gram fetakaas, verkruimeld
  • Flinke bos peterselie, fijngehakt
  • Turks brood

Bereiding:
  • Fruit de ui een paar minuten in de olijfolie tot deze zacht is. Voeg dan de knoflook toe en roer even door. Voeg komijnpoeder, paprikapoeder en chilipoeder toe en laat 30 seconden meebakken. Voeg dan de tomatenblokjes toe en laat 10 minuutjes pruttelen tot de saus wat dikker is. Breng op smaak met zout en peper.
  • Tik de eitjes boven de saus en laat, met de deksel op de pan, een aantal minuten pocheren. Hoe lang is afhankelijk van hoe zacht je de dooier wil hebben. Wat mij betreft: hoe zachter, hoe lekkerder.
  • Serveer de shakshuka met het ei bovenop en bestrooi met feta en peterselie. Je kan ook de pan op tafel zetten en daar met zijn allen uit eten. Serveer met Turks brood om in de saus te dopen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...