8 februari 2012

Homemade olijfbrood met zongedroogde tomaten

Vanaf het moment dat ik in mijn Kookvoornemens van dit jaar schreef dat ik zelf brood wilde bakken, was het een last die ik met me meedroeg. Ik was er heilig van overtuigd dat dit me niet ging lukken. Ik had al een laffe poging ondernomen met de Frambozenbroodjes voor mijn oma maar dat was natuurlijk niet te vergelijken met een echt brood. De recepten die ik online vond leken alleen steeds zo moeilijk, veel werk en gedoemd te mislukken. Ik ben geen slechte bakker hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar dat brood…


Totdat ik dit recept tegenkwam. Hoe ik het gevonden heb weet ik niet meer, maar ik ben blij dat het gebeurd is. Wat een fantastisch recept is dit! De eerste keer dat ik het maakte, maakte ik er geen foto’s van. Ik was er van overtuigd dat het zou mislukken, zeker toen ik zag hoe nat het deeg bleef. Deze plakzooi kon toch geen brood worden? De aanhouder wint echter, en 14 uur later lag er potverdorie een echt brood op mijn aanrecht. Toen het ook nog de goedkeuring weg kon dragen van R., vriendin Melissa en haar vriend was ik helemaal gelukkig. Tijd dus om een nieuw brood te maken, met extra lekkere toevoegingen er in. En natuurlijk heb ik dit keer wel foto’s gemaakt.


Dit recept is tijdrovend, maar niet moeilijk. En zoals je ziet kun je er aan toevoegen wat je zelf lekker vindt. De eerste keer rijzen duurt 12 uur. Als je dit deeg ’s avonds maakt – dit duurt hooguit 5 minuten - kan je daarna lekker gaan slapen en de volgende ochtend verder met het bakken. Prima om zaterdagavond in elkaar te draaien zodat je zondagochtend lekker vers brood hebt.


Aangepast van Jim Lahey
Ingrediënten:
  • 430 gram bloem
  • 375 ml water
  • ¼ theelepel gist
  • 1 eetlepel zout
  • Olijfolie om in te vetten
  • extra bloem om te bestuiven
  • Een gietijzeren braadpan (bijvoorbeeld Le Creuset)
  • Optioneel: extra ingrediënten als vulling. Ik gebruikte een paar zwarte olijven, wat blaadjes basilicum en wat zongedroogde tomaten, allen fijngehakt.

Bereiding:
  • Doe bloem, gist en zout in een kom. Giet hier het water bij en roer/kneed ongeveer 1 minuut tot een deeg. Dit deeg blijft vrij plakkerig. Vet een kom in met olie en leg hier het deeg in. Bedek met plasticfolie en laat 12 uur op een warme plek rijzen.
  • Kneed het deeg nog een paar seconden door in de kom. Dit is ook het moment om extra ingrediënten als olijven etc. toe te voegen.
  • Bestuif een theedoek met ruim bloem en leg hier het deeg op. Bestuif met meer bloem, dek af met een tweede theedoek en laat nog twee uur rijzen.
  • Verwarm de oven, met de gietijzeren pan met deksel er in, een halfuur voor op 230-250 graden. Dit is belangrijk want de pan moet gloeiend heet zijn.
  • Haal de pan uit de oven en doe hier het deeg in. Dek de pan af met de deksel en zet weer terug in de oven. Laat 30 minuten bakken. Haal dan de deksel van de pan af en laat nog 15-30 minuten bakken tot de korst goudbruin is.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...