9 januari 2012

Frambozenbroodjes met amandelspijs

Mijn oma ligt in het ziekenhuis. Ze is gevallen en ziet eruit alsof ze in elkaar geslagen is door een meute boze voetbalhooligans. Het is moeilijk om haar zo te zien, vooral omdat ze ook erg in de war is geraakt door de gevolgen van de val. Wat wel heel leuk is, is dat ze ondanks haar beurse gezicht nog steeds erg geniet van iets lekkers, dus besloot ik de frambozenbroodjes met amandelspijs uit de delicious. kerst voor haar te maken. Ze is namelijk gek op amandelspijs.


Voor mij was het de eerste keer dat ik een gistdeeg maakte. Een goed begin van mijn goede voornemen om dit jaar brood te gaan bakken. Ik vond het spannend maar merkte al snel dat het me eigenlijk heel goed af ging. En ik moet toegeven, het gevoel van dat zachte deeg dat samenkomt in je handen is wel heel fijn. Ik had het ook met de deeghaak van mijn staande mixer kunnen doen, maar stiekem vond ik dit veel leuker.


Dit is zo’n recept dat op het eerste gezicht heel lang en intimiderend lijkt, maar uiteindelijk valt het allemaal best wel mee. Het kost alleen wel een hoop tijd. Maar op een regenachtige zondagmiddag is dit echt een prima recept om je een paar uur mee in de keuken te verschansen.


Ik heb iets meer glazuur gemaakt dan in het originele recept stond, want glazuur is altijd het lekkerste deel van het koffiebroodje, dus nu ook.



Ingrediënten:
deeg
  • 500 gram bloem + extra om uit te rollen
  • 1 zakje gedroogde gist (7 g)
  • 2 el custardpoeder
  • 1 ei
  • 225 ml melk
  • 75 gram roomboter, op kamertemperatuur
Vulling
  • 250 gram frambozen (diepvries)
  • 250 gram amandelspijs
  • 1 ei
  • 1 tl geraspte citroenschil
  • 1 1/2 tl gemalen kaneel
  • 2 el rietsuiker
Afwerking
  • 100 gram poedersuiker
  • Eventueel nog wat citroensap

Bereiding:
  • Laat de frambozen in een zeef boven een kom ontdooien en vang het sap op.
  • Kneed in een kom van de bloem, gist, custard, het ei, de melk, 3/4 tl zout en de boter een soepel deeg met een mixer met deeghaken of in de keukenmachine. Vorm een bal en laat afgedekt met een theedoek 1 uur op een lauwwarme plaats. Ik zette mijn schaal bij de verwarming.
  • Druk het deeg plat en kneed het nog eens flink door. Rol het dan uit op een met bloem bestoven werkvlak tot een lap van 25 bij 35 cm (ik heb hier de meetlat bij gepakt). Meng de amandelspijs met het ei en de citroenrasp tot het smeuïg is. Strijk een brede baan spijs over de breedte van het deeg uit, verdeel de frambozen over het deeg (je kan ze eventueel nog eventjes een beetje uitdrukken in de zeef van tevoren zodat er minder vocht in je broodjes zit) en bestrooi met kaneel en rietsuiker.
  • Rol het deeg losjes op en snijd de rol in 12 tot 14 dikke plakken. Laat de broodjes nogmaals 45 minuten op een lauwwarme plaats laten rijzen onder een oude theedoek. Let op: de frambozen laten vlekken achter op je theedoek. Verwarm de oven voor op 200 graden.
  • Bak de broodjes in de hete oven in 20-25 minuten goudbruin en gaar.
  • Meng het opgevangen frambozensap met de poedersuiker en meng daar een dik glazuur van. Bewaar afgedekt tot gebruik. Als dit suikermengsel niet dun genoeg is om over de broodjes te laten lopen, voeg dan nog wat druppels citroensap toe.
  • Neem de broodjes uit de oven en laat het glazuur erboven van een vork lopen. Laat het glazuur een beetje drogen en ze zijn klaar om te serveren. 

Mijn oma mag gelukkig morgen weer naar huis. Dus deze broodjes zijn ook nog eens goed voor het herstel na een flinke val. Wie weet komt het nog eens van pas.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...