7 januari 2012

Tiramisu

Tiramisu is maar een vreemd toetje. Gruwelijk lekker, maar vreemd. Want tiramisu betekent zoveel als ‘til me op’of ‘trek me omhoog’. En bij optillen denk ik aan licht en luchtig, wat tiramisu in feite ook is. Aan de andere kant is het vreselijk machtig door de slagroom en de mascarpone. De traditionele tiramisu bevat overigens volgens mij geen slagroom, maar ik vind de extra stevigheid die het recept door de slagroom krijgt wel prettig.


Dit is trouwens wel één van mijn favoriete toetjes. Juist daarom maak ik het alleen als ik visite heb, anders ben ik in staat om die hele bak in mijn eentje op te eten en daar wordt niemand gelukkiger van. Hooguit de kledingwinkel die ik dan moet bezoeken omdat ik niet meer in mijn kleding pas.


Ik maak mijn tiramisu meestal zonder alcohol. Dat heeft geen hele bijzondere reden. Ik vind het gewoon niet zo heel lekker. Als je wel alcohol in je tiramisu wilt hebben, dan kun je altijd wat likeur naar keuze door de koffie heen toeren. Denk aan Amaretto, Tia Maria of iets anders lekkers.


Let er bij de keuze van de eieren op dat je eieren kiest van goede herkomst. Biologisch en vers dus. Als je het niet vertrouwt om rauwe eieren te eten, laat ze er dan gewoon uit. Klop dan gewoon de suiker door de slagroom en meng deze met de mascarpone.



Ingrediënten:
  • 250 gram mascarpone
  • 250 ml slagroom
  • 2 eieren
  • 4 eetlepels suiker
  • 2 koppen koffie
  • 2 pakken lange vingers of savoiardi (Italiaanse lange vingers)


Bereiding:
  • Zet de koffie en laat afkoelen.
  • Splits de eieren. Klop de eigelen met de suiker licht en schuimig. Klop ook de eiwitten stijf. Klop in een derde kom de slagroom stijf. Klop dan de mascarpone door de eieren.
  • Spatel de slagroom door de het eigeel met mascarpone. Spatel hier vervolgens ook de eiwitten door.
  • Leg in een langwerpige schaal 1 laag van de lange vingers en giet hier vervolgens 1 kop koffie overheen. Stop als de lange vingers niets meer in zich opnemen. Je wil ze zo nat hebben dat ze zacht zijn maar niet uit elkaar vallen.
  • Verdeel de helft van het mascarponemengsel over de lange vingers.
  • Leg een nieuwe laag lange vingers over het mascarponemengsel en giet hier voorzichtig de tweede kop koffie overheen. Stop weer als de lange vingers verzadigd zijn.
  • Verdeel de tweede helft van het mascarponemengsel over de lange vingers.
  • Dek af met vershoudfolie. Laat minstens 6 uur opstijven in de koelkast. Bestuif voor het serveren met cacaopoeder. 

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...