16 januari 2012

Gele wortelsoep met tempehcroutons

Een gure, regenachtige dag vraagt om soep. De belangrijkste reden hiervoor is dat ik dat meestal wel kan maken met dingen die ik in de voorraadkast heb staan. Dat betekent dat ik de deur niet uit hoef voor iets te eten en op gure, regenachtige dagen is dat een groot pluspunt. Natuurlijk is soep ook warm en gezond en passend bij dit weer, maar dat ik er de deur niet voor uit hoef is toch echt de belangrijkste beweegreden tot het maken van soep.


Dat gold in ieder geval voor deze soep. Twee gele wortels in de groentenla en een verdwaald potje maiskorrels kwamen in mijn hoofd al snel samen tot een zonnige soep. Ik had ook nog wat zelfgemaakte groentebouillon in de vriezer. Mijn soep was dus zo goed als compleet.


Voor deze soep maakte ik tempehcroutons. Tempeh (of tempé, wat jij wil) is een soort blok van gefermenteerde sojabonen uit Indonesië. Ongekruid is het vrij neutraal van smaak, maar gelukkig kun je tempeh prima kruiden met alles wat je lekker vindt. Je kan het rauw eten, maar ook stomen, bakken, frituren of grillen. Het is een prima vleesvervanger en ontzettend gezond. Het bevat vele verschillende vitaminen en mineralen en volgens Wikipedia helpt het zelfs tegen buikloop. Ik koop mijn tempeh bij de supermarkt (Jumbo). Natuurlijk kun je het ook vinden bij de toko. 


Voor 4 personen
Ingrediënten voor soep:
  • 1 eetlepel olijfolie
  • 1 grote ui, fijngehakt
  • 1 teentje knoflook
  • 1 tl gedroogde tijm
  • 2 gele wortels
  • 1 liter groentebouillon
  • 1 klein potje/blikje maiskorrels (150 gram), uitgelekt
  • Zout en peper naar smaak

Ingrediënten voor tempehcroutons:
  • 200 gram tempeh
  • 2 tl gerookte paprikapoeder
  • 3-4 eetlepels olijfolie
  • Zout en peper naar smaak
Bereiding:
Soep
  • Hak de ui en de wortel grof en fruit deze in een soeppan in 1 eetlepel olijfolie tot de uien glazig zijn. Niet bruin, want dan wordt de soep niet mooi geel. Voeg knoflook en tijm toe en laat een minuutje meebakken.
  • Giet bouillon in de pan en laat zachtjes koken tot de wortelen gaar zijn. Voeg dan ook de maiskorrels toe en laat warm worden.
  • Pureer de soep volledig glad met een staafmixer of in de blender. Maak op smaak met zout en peper.

Tempehcroutons
  • Snijd de tempeh in dunne reepjes. Doe de gerookte paprikapoeder en de overgebleven 2 eetlepels olijfolie in een droge pan met antiaanbaklaag. Laat het paprikapoeder een paar seconden bakken en voeg dan de tempeh toe. Bak tot de tempeh krokant is en gelijkmatig bedekt met paprikapoeder. Breng op smaak met ruim zout en eventueel wat peper.
  • Serveer de soep in een diep bord of kom en leg de tempehcroutons op de soep. 

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...