5 januari 2012

Klassieke panna cotta

De panna cotta is zo’n dessert dat heel luxe klinkt maar eigenlijk vreselijk simpel is om te maken. Bovendien kun je eindeloos variëren met dit recept door van alles doorheen te mengen. Stukjes chocolade, vruchten, noten… Noem maar op.

Vandaag het recept van de panna cotta zoals ik deze serveerde tijdens het kerstdiner. De bereiding van deze schattige puddinkjes verliep trouwens niet zonder slag of stoot. Bij het bekleden van de room met huishoudfolie (om velvorming te voorkomen) duwde ik per ongeluk een glas om waardoor de panna cotta o-ver-al zat. En terwijl dit toetje heerlijk is als je het eet, maakt het ook een levensgevaarlijke ijsbaan van je keuken. Het is een wonder dat ik mezelf staande heb weten te houden terwijl ik de rotzooi opruimde. Na hetzelfde glas nog een tweede keer omgegooid te hebben (er zat nog een restje panna cotta in, dus waarom ook niet?) heb ik een nieuwe portie gemaakt en uiteindelijk smaakte het heerlijk. Kortom: probeer dit recept. Als alles in één keer goed gaat is het makkelijk, lekker en je maakt zeker indruk op je gasten.



Voor 4 personen

Ingrediënten:
  • 500 ml slagroom
  • 2 vanillestokjes (of 2 theelepels vanille extract) (zelf maken? Klik hier!)
  • 50 gram suiker
  • 4 blaadjes gelatine

Bereiding:
  • Schenk de slagroom in een steelpan. Snijd de vanillestokjes open, schraap het merg er uit en doe zowel het merg als de stokjes bij de slagroom. Breng tegen de kook aan en houd dat 10 minuten zo. Verwijder dan de stokjes.
  • Laat de gelatineblaadjes 5 minuten weken in koud water. Voeg de suiker toe aan de slagroom en roer tot deze is opgelost. Voeg dan ook de gelatine toe aan de warme slagroom en roer tot deze is opgelost.
  • Verdeel de room over 4 kommetjes/glazen. Bedek met folie (zorg ervoor dat de folie de room raakt om velvorming te voorkomen) en laat 4 tot 6 uur opstijven in de koelkast. Een dag van tevoren maken kan ook.
Serveer met bijvoorbeeld een ananascoulis en een pistachetuille. Dat is in ieder geval wat ik heb gedaan.

Ik serveerde de panna cotta in glazen. Als je de puddinkjes zonder glas/kom wilt serveren, dompel het glas dan een paar seconden in warm water voor je deze omdraait op een bord. De panna cotta komt er dan gemakkelijk uit.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...