2 januari 2012

Oma's zuurkool met banaan

Gek genoeg ben ik niet opgegroeid met veel Hollandse kost. Misschien komt het door mijn Marokkaanse vader. Misschien komt het door mijn drang naar nieuwe smaken. Of misschien komt het doordat mijn moeder een hekel had (en heeft) aan aardappelpuree en gekookte aardappels. Laten we wel wezen, bijna alle Hollandse kost begint hiermee.

Mijn oma, daarentegen, is er gek op. Deze zuurkool met banaan is dan ook haar recept. Voor mij was zuurkool met banaan de normaalste zaak van de wereld, tot ik wel erg vreemde reacties kreeg als ik dit gegeven uit mijn jeugd met de wereld deelde. Ik kan me nog steeds niets voorstellen bij zuurkool met appel. Ach, het is maar waar je aan gewend bent.




Voor 4 personen
Ingrediënten:
  • 1 kilo kruimige aardappelen
  • 100 ml melk
  • klontje boter
  • ¼ theelepel nootmuskaat
  • zout en peper naar smaak
  • 500 gram zuurkool
  • 4 rijpe bananen
  • 500 gram gehakt

Bereiding:
  • Schil en kook de aardappelen tot ze gaar zijn. Kook ook de zuurkool in ongeveer 20 minuten gaar. Bak intussen het gehakt rul en snijd de bananen in plakjes. Giet de aardappelen en de zuurkool af.
  • Stamp met een stamper de aardappels tot puree. Maak het met de melk en een klontje boter wat smeuïger. Voeg hier ook de nootmuskaat, zout en peper aan toe.
  • Schep de helft van de aardappelpuree in een laagje in de ovenschaal. Verdeel hier het gehakt over. Vervolgens gaat de zuurkool er overheen en daarna de banaan. Eindig met de rest van de aardappelpuree. Maak hier met een vork een patroontje in.
  • Zet de ovenschaal in een voorverwarmde oven van 200 graden tot de bovenste laag aardappelpuree een beetje krokant is geworden. Dit duurt ongeveer 15 minuten. Serveer met jus.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...