4 februari 2012

Pittige knolselderijkoekjes

Na de knolselderijpuree van gisteren had ik nogal wat over. Uiteindelijk aten we met zijn tweeën en was de hoeveelheid die ik gemaakt had genoeg voor 4 personen. Aangezien ik niets weggooi, wilde ik hier toch iets anders mee doen. Dus toen dacht ik: als je van overgebleven aardappelpuree aardappelkoekjes kan maken, dan kan ik hier toch zeker wel knolselderijkoekjes van maken? Natuurlijk kon dat!


Dit was het moment voor mij om een beetje meer smaak toe te voegen aan mijn knolselderijpuree. Knoflook, komijn en kerriepoeder waren een goede zet. Als je je trouwens afvraagt waarom ik gemalen havermout gebruikte in plaats van paneermeel: er at iemand mee die een candida dieet volgt. En zij mag onder andere geen gist. Laat dit nu wel in paneermeel zitten. Havermout was dus een simpele manier om dit te omzeilen. Ik heb hiervoor gewoon wat havervlokken vermalen in de keukenmachine, maar je kan ook Brinta gebruiken. Is in feite precies hetzelfde.


Ingrediënten:
  • 500 gram knolselderijpuree
  • 1 ei
  • Gemalen havervlokken (hoe veel is afhankelijk van hoe ‘nat’ je puree is en hoe groot je ei is)
  • 1-2 teentjes knoflook, fijngesneden
  • 1 theelepel kerriepoeder
  • ½ theelepel komijnpoeder
  • Snufje chilipoeder
  • Zonnebloemolie

Bereiding:
  • Meng het ei, knoflook en de kruiden door de knolselderijpuree. Voeg hier zoveel gemalen havervlokken aan toe dat je een compacte structuur krijgt die zich makkelijk tot ‘burgers’ laat vormen.
  • Maak koekjes van je knolselderijpuree. Ik gebruikte hiervoor een ijsschep van 45 ml, maar je kan het ook gewoon op gevoel doen. Je kan de koekjes zo klein of zo groot maken als je zelf wil.
  • Verhit een laagje zonnebloem olie in een koekenpan. Laat dit goed heet worden. Hoe heter de olie, hoe minder de knolselderijkoekjes ervan opnemen.
  • Bak de koekjes aan beide kanten goudbruin. Dit duurt ongeveer 3-4 minuten per kant.
  • Kleine koekjes zijn een prima borrelhapje, grote koekjes doen het goed bij het diner in plaats van bijvoorbeeld aardappelen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...