21 februari 2012

Kikkererwtenwraps met tofu

Wat veel mensen niet lekker vinden aan tofu is dat het zo zacht is. Een beetje sponzig. Dus wilde ik een recept maken waarin tofu iets krokants heeft. Het punt is alleen: tofu wil niet echt krokant worden. Zelfs als je het frituurt blijft het redelijk zacht. Ja, je zou het in een tempurabeslag kunnen doen, dan wordt het krokant. Alleen was dat net niet mijn bedoeling.



Hoewel ik dus niet kan zeggen dat het me gelukt is, is deze manier van tofu bereiden wel the next best thing. De suikers in de ketjap karameliseren namelijk tijdens het bakken. En dat zorgt voor een lekkere bite. Krokant kan ik het niet noemen, maar het voegt zeker iets toe aan de textuur van tofu.



De kikkererwtenspread is geïnspireerd op hummus, maar dan zonder de tahini. Soms heb ik gewoon geen trek in tahini. Ik vind het lekker spul, maar niet altijd. En denk nu niet dat ik gek geworden ben door hier pindakaas te gebruiken. Oké, misschien ben ik wel gek geworden. Toch is het lekker.



Voor 4 wraps
Ingrediënten:
  • 400 gram kikkererwten uit blik, uitgelekt en afgespoeld
  • 2 eetlepels pindakaas
  • 2 eetlepels citroensap
  • 1 teentje knoflook
  • 400 gram tofu, in plakjes
  • 1 eetlepel olijfolie
  • 4 eetlepels ketjap manis
  • Diverse groenten in reepjes (bijvoorbeeld paprika, komkommer, wortels, courgette)
  • 4 volkorenwraps
  • Peper en zout naar smaak

Bereiding:
  • Snijd de tofu in plakjes en dep deze aan beide kanten goed droog met keukenpapier. Doe de tofu in een kom met de ketjap manis en eventueel wat peper en zout. Roer voorzichtig om zodat de plakjes aan beide kanten bedekt zijn met ketjap. Laat ongeveer een uur marineren.
  • Maar ondertussen de kikkererwtenspread. Doe de kikkererwten, pindakaas, citroensap en knoflook in de keukenmachine en pureer tot een gladde massa.
  • Voeg de olijfolie toe aan de tofu en verdeel dit over de plakjes zodat elk plakje voorzien is van een dun laagje olie. Bak de plakjes in een koekenpan op hoog vuur tot ze goudbruin en aan de randjes een beetje gekarameliseerd zijn.
  • Verwarm de wraps in een droge koekenpan. Smeer hier een laag van de kikkererwtenspread op. Beleg met de groenten en de plakjes tofu. Rol op, en eet smakelijk. Serveer met bijvoorbeeld een pittige tomatensalsa.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...