11 februari 2012

Kruidige zoete aardappelfrietjes

Mijn voorkeur voor zoet gaat best ver. Ik hou niet alleen van cake, koekjes en chocolade maar ben ook gek op zoete groenten als wortels, pompoen en zoete aardappel. Vooral die laatste vind ik echt heerlijk. En er kruidige frietjes van maken is toch wel mijn favoriet.


Als je nog nooit zoete aardappelfrietjes hebt gemaakt moet ik je even waarschuwen: als je ze op onderstaande manier bereidt, zullen ze niet echt heel erg knapperig worden. Stiekem vind ik deze frietjes wat slapper ook het lekkerst. Als je toch erg veel waarde hecht aan een knapperig frietje, leg ze dan na het bakken nog even 10 minuutjes onder de gril terwijl je ze regelmatig omdraait. Daar worden ze wel iets krokanter van. 


Voor 2-3 personen
Ingrediƫnten:
  • 2 grote zoete aardappels
  • 1-2 eetlepels olijfolie
  • ½ theelepel komijnpoeder
  • 1 theelepel kurkuma
  • ½ theelepel kerriepoeder
  • Zout en peper naar smaak

Bereiding:
  • Verwarm de oven voor op 200 graden.
  • Schil de zoete aardappels en snijd ze in frietjes. Hoe lang of hoe dik maakt niet uit, zolang alle frietjes maar ongeveer hetzelfde formaat hebben.
  • Bestrooi de frietjes met het komijnpoeder, de kurkuma, het kerriepoeder en zout en peper. Sprenkel hier vervolgens de olijfolie overheen en meng de frietjes door elkaar tot alle frietjes bedekt zijn met een gelijkmatig laagje olie en kruiden. Dit gaat het makkelijkst met je handen.
  • Verdeel de frietjes in een enkele laag over de bakplaat. Bak de frietjes ongeveer 15 minuten. Draai ze dan om en laat nog eens 15 minuten bakken. Zet de frietjes nog even onder de grill om ze iets knapperiger te krijgen. 

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...