27 februari 2012

Homemade kipnuggets

KFC lanceerde onlangs de Filet bites. Zoals zij zelf zeggen: “lekkere bites van 100% kipfilet, knapperig gepaneerd volgens het originele recept.” Nu word ik al onpasselijk van de geur die die tent uit komt als ik er langs loop, toch kon ik het niet laten me af te vragen wat er dan in de vroegere kipnuggets zat. Inmiddels weet ik dat die dingen gemaakt worden van een of andere kunstmatig roze kippenprut. Ik hoefde dat spul al niet, nu helemaal niet meer.


Aangezien ik bezoeken aan fastfood ketens in het geheel probeer te vermijden – hoewel ik een uitzondering maak voor een McFlurry – moest ik dan zelf maar eens die filetbites maken. Al noem ik ze gewoon kipnuggets omdat ik dat een leukere naam vind. En bij deze nuggets komt geen roze kippenprut kijken. Alleen maar prachtige kipfilet van blije kippen.


Ingrediënten:
  • 2 kipfilets in reepjes
  • 2 theelepels kerriepoeder
  • zout en peper naar smaak
  • 2 eieren, geklutst
  • Bloem om te paneren
  • Broodkruim/paneermeel om te paneren
  • Zonnebloemolie om te frituren

Bereiding:
  • Verwarm de zonnebloemolie in een frituurpan of een pan op het gasfornuis tot 180 graden.
  • Kruid de reepjes kipfilet met kerriepoeder, zout en peper. Je kan deze kruiden eventueel ook door de bloem roeren en ze op die manier kruiden.
  • Zet 3 schalen klaar met in schaal 1 de bloem, schaal 2 de eieren en schaal 3 het broodkruim. Rol vervolgens de kipfilet eerst door de bloem, dan door de eieren en tot slot door het broodkruim tot alle stukjes goed bedekt zijn met het mengsel.
  • Frituur de kipnuggets in de olie tot ze goudbruin zijn en goed gaar van binnen. Dit duurt ongeveer 8-10 minuten, afhankelijk van hoe dik je nuggets zijn. Serveer bijvoorbeeld met Thai sweet chili sauce.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...