22 februari 2012

Met chocolade gevulde sterrenkoekjes

Naast Valentijnsdag met mijn lief, heb ik ook de traditie om mijn oom met Valentijnsdag een cadeautje te geven. Dit is al een traditie die een jaar of 20 terug gaat – ik ben 24 – dus ook dit jaar kon ik het niet laten om iets lekkers voor hem te bakken. En een man die gek is op chocola en andere zoetigheid doe je volgens mij wel een plezier met deze koekjes.



Eigenlijk wilde ik de koekjes in een hartvormpje doen, maar ik had geen klein hartje om het midden van het koekje mee uit te steken. Daarom maar sterrenkoekjes. De smaak wordt er niet minder om en het ziet er heel gezellig uit. Bovendien was mijn vorige Valentijnsrecept eigenlijk veel te laat, dus zie dit recept maar als ruim op tijd voor Kerst. Of voor de volgende sterrenregen.



Ingrediƫnten voor ongeveer 18 koekjes:
  • 390 gram bloem
  • Snuf zout
  • 1 theelepel baksoda
  • 230 gram boter, zacht
  • 200 gram suiker
  • 2 eieren (L)
  • 2 theelepels vanille extract
Voor het glazuur:
  • 65 ml water
  • 15 gram donkerbruine basterdsuiker
  • 90 gram boter
  • 150 gram pure chocolade, in stukjes

Bereiding:
  • In een kom, klop de boter en suiker luchtig. Voeg eieren en vanille toe en meng tot een glad mengsel. Voeg hier bloem, zout en baksoda aan toe en kneed tot een glad deeg. Leg het deeg, verpakt in plastic, in de koelkast en laat een uurtje opstijven.
  • Terwijl het deeg opstijft in de koelkast, maak je het glazuur. Doe water, basterdsuiker en boter in een steelpan en laat dit smelten. Zodra het mengsel gesmolten en warm is, doe je er de stukjes chocola bij. Laat dit 2 minuten staan en roer dan tot een glad, glanzend glazuur. Laat het glazuur ongeveer een uur afkoelen en wat steviger worden.
  • Verwarm de oven voor op 175 graden. Rol de plak deeg op een met bloem bestrooid werkblad uit tot iets minder dan 1 centimeter dik. Steek hier 36 koekjes uit. Steek vervolgens met een kleinere koekjessteker het midden uit 18 van de 36 koekjes. Bestrooi de koekjes met het open midden met een dun laagje suiker. Bak alle koekjes in ongeveer 10 minuten goudbruin.
  • Als de koekjes zijn afgekoeld, kan je ze vullen met het glazuur. Neem een dicht koekje als bodem en besmeer deze met een laagje glazuur. Doe hier vervolgens een open koekje bovenop. Ga zo verder met de rest van de koekjes. 

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...