20 februari 2012

Luxe aardappelpuree

Normale aardappelpuree is best lekker. Het is niet mijn favoriet, maar zo af en toe kan ik een goede, gladde aardappelpuree wel waarderen. Het punt is alleen dat ik het zo saai vind. Net als gekookt aardappels. Eén smaak, één textuur en meestal met niet meer gekruid dan een beetje nootmuskaat. Dat moest anders.

In eerste instantie wilde ik kaas toevoegen aan de aardappelpuree, maar dat vond ik te zwaar worden. Dus uiteindelijk viel de keuze op geroosterde paprika, peterselie en lente-ui. Het resultaat was meer dan lekker. Het heeft nog steeds het zelfde zachte en romige van aardappelpuree maar de smaken en texturen zijn nu zo veel interessanter.

Paprika’s roosteren is trouwens niet moeilijk, het kost alleen even tijd. Heb je dat niet? Dan kun je ze ook in de winkel kopen. Maar die zijn toch minder lekker. Ik rooster de paprika’s het liefst in de oven (vind ik makkelijker), maar je kan ze ook zwart blakeren boven het vuur van je gasfornuis. Dit is sneller en leuk als je je innerlijke pyromaan tevreden wil stellen.


Voor 2-3 personen
Ingrediënten:
  • 500 gram kruimige aardappelen
  • 100 ml melk
  • 60 gram roomboter
  • 2 rode paprika’s
  • 30 gram peterselie
  • 2 lente-uitjes
  • Nootmuskaat, zout en peper naar smaak
Bereiding:
  • Begin met het roosteren van de paprika’s. Verwarm de oven voor op 200. Leg de paprika’s op het rooster. Laat 30 minuten roosteren of tot het vel zwart is. Haal de paprika’s uit de oven en doe ze gelijk in een plastic zak. Bind deze dicht. Na een kwartiertje kun je het zwartgeblakerde vel zonder problemen van de paprika af trekken. Verwijder ook de zaadjes en de steel.
  • Schild en snijd de kruimige aardappelen in stukken. Kook deze 20 minuten, of tot ze zacht en gaar zijn. Giet de aardappelen af.
  • Terwijl de aardappels koken, snijd de geroosterde paprika’s in kleine stukjes. Hak ook de peterselie fijn en snijd de lente-uitjes in dunne ringen. Verwarm de melk in de magnetron.
  • Stamp de aardappels en meng hier de melk en de roomboter doorheen. Roer hier vervolgens ook de paprika, peterselie en lente-uitjes doorheen. Breng op smaak met nootmuskaat, zout en peper.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...